lördag 28 mars 2009

Livrädd!

Vaknar med stressdrömmar. Ska åka till Budapest nästa helg på en 3 veckors yogakurs! Ja visst är det lång tid? Men trots att jag gillar att ha koll på läget så är det en hel del jag inte har koll på, hur lång tid det tar att ta sig till studion vi ska träna i, hur vädret är osv. Det är den praktiska delen. Den andra delen, själva yogakursen fyller mig med blandade känslor. Jag vill och det ska bli underbart att få ägna mig så helhjärtat åt yogan. Å andra sidan... jag har varit på två kurser tidigare för Natanaga Zhander, min guru och som är mannen bakom den stil jag tränar.
Han har tränat 50 år av sitt liv, bland annat en massa år för mr Iyengar. Sedan har han gått åt sitt håll och skapat sin stil som han kontinuerligt undervisar jorden runt. Han har ett högst dynamiskt förhållningssätt till sina egna serier. Självklart har han inte hittat på yogapositionerna, den kunskapen är tusenårig, men han har satt ihop dem på olika vis. Han är ständigt på väg, vilket gör att han ändrar och lägger till eller tar bort delar av olika serier. Garanterat aldrig tråkigt eller förutsägbart! Den kurs jag ska gå nu heter Individual asanas och det är precis som det låter, individuella övningar. Gick en sådan kurs för honom i USA för 3 år sedan. Hade då mycket problem med min rygg efter 2 diskbråck i ländryggen. De övningar jag fick där och som jag sedan praktiserat i min självträning har gjort mig besvärsfri. Bara det! Men det dyker ju alltid upp något annat att hantera i kroppen :) Vet också att det rent känslomässigt var som att befinna sig i en torktumlare på den kursen. Försöker att inte ha några förväntningar på vad som ska hända och komma upp till ytan. Förutom det som stretar och drar i kroppen rent fysiskt. Hur ska man kunna åka på kurs som ett blankt kort? Försöker intala mig att jag inte förväntar mig något, drömmarna talar dock sitt tydliga språk. Jag är livrädd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar