torsdag 26 mars 2009

Tacksam

Bonusar! Kan man säga det ordet utan att spotta ut det? Blir så trött på all girighet som verkar följas åt med makten. Samtidigt vet jag ju att det här med att vara girig inte är förbehållet de med makt och pengar. Men det syns så mycket tydligare där. Vi kanske alla ska fundera över om vi har drag av det? Menar inte att jämställa en varslad fabriksarbetare med en chef i topposition som ger sig själv några extra miljoner. Men ändå, vad kan vi alla lära oss av detta? Jag tror att svaret stavas TACKSAMHET. Att vi ändå är tacksamma för det vi faktiskt har. Att inte tappa bort det. Det handlar inte om att den som har mest pengar vinner. Ju mer man har ju mer vaksam måste man vara på sig själv tror jag. Tänk att vi bor i ett land där det är gratis att gå i skolan, att vi får mat på bordet och att de flesta av oss har det drägligt. Med tanke på dem som inte har det så vill jag rikta ett extra tack inåt-utåt över vad jag faktiskt har. Ett överflöd jämfört med många andra på jorden. För visst måste vi lyfta blicken lite och titta oss runt?

Såg Mia Törnblom hålla ett föredrag och blev jätteinspirerad. Köpte hennes bok Självkänsla nu! Läste den och tänkte, mm det var ju bra. Men inte förrän jag faktiskt gjorde precis det som hon skriver om, skaffade mig en bok att skriva i om kvällarna så funkade det. Begrunda dagen! Har tre rubriker jag alltid skriver under, Bra, Tack och Hjälp. Vad jag är bra på, något jag gjort som varit bra - kan vara hur smått som helst - bra på att vara glad t ex. Tack - räknar upp allt jag är tacksam för och listan bara växer, ju mer jag tänker på det ju mer hittar jag. Slutligen Hjälp, vad behöver jag hjälp med? Haken är att vara helt ärlig, men ingen idé att ljuga för sig själv, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar