tisdag 16 juni 2009

Kunskap

Kunskap. Har precis varit på en inspirerande föreläsning om innovation, entreprenörskap och kapitalisering av kunskap. Mmm, kapitalisering av kunskap, det låter nästan fult på något vis. I en svensk person :) Men det går väl att tolka hur man vill. (Som vanligt!) Det var en otroligt kul att höra alla innovativa frågor från en ung publik, 18-19 år. Själv fick jag mer delar att sortera min yogakunskap under. Den är:
erfarenhetsbaserad - går inte att utföra yoga utan att få praktisk erfarenhet
teoretisk - när man tränat ett tag vill man ofta fördjupa sig i teorierna,gamla texter och inspirerande böcker
esoterisk - för en inre krets, känns lite tveksamt men kanske inte :)
exoterisk - för den breda allmänheten, det måste man ju säga med några hundra miljoner yogautövare på jorden
en tyst kunskap, dvs intuitiv - inte svårt att känna efter regelbunden träning

Visst låter det vetenskapligt? Ja och det är det också! Det finns till och med forskning kring medicinsk yoga i Sverige idag. Så när vi berättar för någon att vi utövar yoga och de säger med ett leende i mungipan : Jaha, men jag vill göra något mer fysiskt som inte är så flummigt, kan vi tänka på vad det faktiskt är.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tänkte att om du kommer till Skåne och hälsar på A, kan inte vi tre yoga en gång då?
    Skulle vara roligt att prova den yoga du utövar.
    kram anna

    SvaraRadera
  2. Ja, hundar är ljuvliga! Men de är nästan lika bra att bara se på bild också. ;)

    SvaraRadera
  3. Medicinsk Yoga intresserar mig verkigen.

    SvaraRadera
  4. Anna - ja det vore underbart att yoga tillsammans, det får vi planera ihop när jag kommer till Skåneland!

    Ylva Maria - kan tänka mig de`t!

    "Pain" (låter inte som något höjdarnamn :)) - här kan du läsa mer http://www.medicinskyoga.se/index.htm

    SvaraRadera