torsdag 16 juli 2009

Under sorgen vilar glädjen!

Gick en kurs i sorgbearbetning för några år sedan. Det finns en person i Sverige som får certifiera handledare. Han heter Anders Magnusson och har grundat Svenska Institutet för sorgbearbetning, som finns i Stockholm. www.sorg.se Det är den mest positiva kurs jag gått! Kan låta som en motsägelse i sig men det är ett faktum. Jag tror vi alla som gick den kände samma sak. Kortfattat handlar det om att man lär sig en metod där man avslutar relationer och lämnar saker som kan ofta burit på ganska länge. Man förlåter och ber om ursäkt och avslutar den relation som sorgen grundar sig i. Oavsett om personen lever eller inte. Det fungerar faktiskt! Att man saknar människor och relationer eller vad det nu än handlar om, det tar man naturligtvis inte "bort" på något sätt men man skapar mer utrymme inombords och låter glädjen få komma till ytan.
En kvinna som deltog när jag sedan gick certifieringskursen för att själv jobba med detta, hon var sjuk, var någonstans i 75-årsåldern och hade en sorg som blivit som en tegelsten för henne inombords. Eftersom jag som de andra deltagarna avlagt ett tysthetslöfte ska jag absolut inte gå in på hennes privata sorg. Men det jag kom att tänka på idag när allt just nu känns så lätt och jag som flera förstått, är inne i ett flow, var vad hon sa när kursen var slut och vi skulle ta farväl. Hon sa att på utsidan är inget förändrat men på insidan är ALLT förändrat. Tänker på det då och då. För det är exakt där förändringen ska till. Och det är där som allt egentligen sker. Hon fick lindring och frihet inuti, något jag önskar alla människor. För alla har en sorg eller flera. Det är nog bara det att vi inte sätter den etiketten på det vi känner. Liksom yogan hjälper för vissa delar, hjälper även den här metoden för vissa delar. Man kan hitta olika vägar till att nå sin frid. Jag tror som sagt på mångfald och olika sätt att lösa olika knutar. Mitt kämpande med skador och ont på olika ställen i kroppen har ersatts av en glädje och ett flöde! Under sorgen vilar glädjen :)
Idag tog sig glädjen ett annat uttryck...jag klädde om sitsarna till gungstolarna på verandan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar