torsdag 12 november 2009

Hara!

Böcker. Mitt liv. Också. Kan inte få nog av riktigt, riktigt bra böcker. Men ju mer man läser, ju kräsnare blir man. Tycker jag! Men när man då och då ramlar, snavar över ett guldkorn blir lyckan desto större. Har skrivit en tid om mitt sökande efter centrum av kroppen. Ja jag vet var det sitter, men att KÄNNA det och att utgå från det. Hela tiden. Något helt annat. För mig. Får ett mail av E som säger att hon plötsligt hade tänkt på en bok som hon trodde att jag skulle tycka om. OM jag tycker om den? Jag älskar den! Hara: The Vital Center of Man En tunn liten bok på några hundra sidor med gulnade blad, skrevs någon gång på 60-talet. Tidlös. Blir bönhörd i min längtan efter någon annans ord och förklaringar kring det jag letar. Igen :) Boken är skriven av Karlfried Graf Von Dürckheim, en tysk filosof och psykoterapeut som levde i Japan där han lärde sig meditationsteknik, zazen, av olika zenmästare. En teknik som fokuserar på hara, nedre delen av magen, med fokus på the centre of Self – or True Essence of Being. Men hara, det japanska ordet för mage, står egentligen för betydelser som handlar om
to have one’s mind focused in the hara, is to relate to the outer world from the inner being, with a more relaxed yet alert, state of mind
Han betonar vikten av
the value of paying attention to one’s focus and posture in life Man’s “way inwards” to unite himself with his being with his consciousness transcending space and time
Inspirerande och lätt att följa. Speciellt om man använder sig av det i yogan - det blir annorlunda, jag garanterar :) Att sedan fortsätta och använda sig av det hela vägen, hela livet - min strävan! Hara!

4 kommentarer:

  1. nu blir jag igen och igen insprerad av dig :) måste läsa den där boken *skrattar* jag älskar böcker och letar ständigt efter visdom.

    kramar*
    /S

    SvaraRadera
  2. När jag deltog i Simon Lows workshop i höstas hade vi fokus på Hara hela tiden! Han återkom ständigt och betonade vikten av att vi höll värmen uppe i vår inre centrum. Jag "samlar" ofta energi till mitt Hara, med lite qigonginspirerade hand och armrörelser. Mäktigt.
    Intressant bok!!

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!

    Vad roligt att du hittar till Zen!!! Jag har massor med förslag på litteratur om du är intresserad av det???

    Som du ju upptäckt så finns det så många likheter mellan yogan och Zen. Det japanska ordet ”zen” har föresten sitt ursprung i sanskritordet ”dhyana” (en del i Patanjalis åtta-faldiga väg) som helt enkelt betyder meditation. Det mest centrala i zen är zazen, d v s sittande meditation (za = sitta) men zazen är inte endast en meditationsteknik (för inom zazen-begreppet ryms olika typer av tekniker och metoder). Man säger att zen inte bara är något som man gör när man sitter ned i stilla meditation, zen är också ett sätt att vara, en livshållning som kan genomsyra zenutövarens hela liv. Zazen, den sittande meditationen ändå basen.

    I zazen försöker man bringa sinnet till stillhet genom total uppmärksamhet på t ex andningen eller en ”koan” (en fråga som utövaren fokuserar på under zazen, den kanske mest kända är koanen "Vad är Mu?"), eller chikantasa ("just sitting"). Inom alla tekninker är focus i Hara något som ligger som grund. Min zen-lärare sa till mig att bara "Hitta till Hara kan ta en livstid".

    Vi får alla kämpa på ;)

    Namaste

    Annelie

    SvaraRadera
  4. Nina, Simon Low verkar ha mycket gemensamt med Zhander. Spännande!

    Annelie, jag tar tacksamt emot alla boktips jag kan få! Du kanske man maila dom? Eller kanske en fika någon dag??

    Boken om Hara är något som både Zhander och John Evans båda rekommenderat varmt. Jag också förståss :)

    SvaraRadera