söndag 13 december 2009

Snopen

Advent, lucia, december. Så mörkt. SÅ mycket ljus. Fester och kalas. Nog är vi ganska bra på att göra saker trots att vi tycker dagarna rymmer för lite av dagsljus? Igår var vi på två kalas. Härligt med vänner, härligt med saffransdoft och kryddor. MEN. Sedan jag började med yogan vill inte min kropp ha alkohol. Inte alls. Nu kan det tyckas som en mindre detalj i livet. Och jag är ingen som dricker mycket eller ofta. Men om jag dricker två koppar glögg med alkohol i, då känner jag av det i hela mitt system. Jag får svårare att somna, kroppen blir motsträvig och ovillig på något vis. Osugen på att träna. Min vän J i Stockholm, som yogar sin första termin, berättade att hennes lärare hade sagt det när de började. Att många inte kan dricka alkohol längre när de börjar med yoga. Jag har dragit den slutsaten själv men tyckte det var lite skönt att höra ändå. Många pratar om hur mycket man börjar tänka på vad man äter när man börjar med yoga. Jag tror att det är lika många som känner av vad de dricker. Jag kan sakna att ta ett glas vin till maten, men ibland är det liksom inte värt det. Jo jag gör det ibland, det är ju en social del i det hela också, men det är inte som det var. På något vis har jag kommit dit i livet att jag helst dricker vatten, grönt te och så kaffe på morgonen. Men det är allt. Lite snopen känner jag mig på något vis. Skräpmat eller alkohol, samma sak för mig idag. Någon annan som känner igen sig?

7 kommentarer:

  1. Jag känner likaså igen mig.
    Har visserligen aldrig varit en storfestare, men inte absolutist heller.
    Nu dricker max en öl i veckan. Vittvin används till matlagning.
    Jag vill inte belasta kroppen med ytterligare toxiner. Det finns så mycket annat att gotta sig med såväl vardag som fest.

    SvaraRadera
  2. hej hej!
    jag känner igen mig. inte med drickandet (för det har jag aldrig gjort) men med maten. jag har lärt känna min kropp och vet vad den behöver för att må bra.

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  3. jag känner igen mig i det där med maten, alkohol har jag nästan aldrig druckit.

    du får ha en bra dag och vecka! mycket att göra nu inför julafton?
    kramar

    SvaraRadera
  4. En av mina första yogalärare sade i ett tidigt skede att ifall vi fortsätter med yogan så kommer vi lämna bort det som inte är bra för oss. Just då kändes det rätt konstigt att höra - det gick ju liksom inte att föreställa sig. Men småningom så insåg jag ju att hon hade rätt. Så rätt. Min kropp säger absolut till om den får i sig något som den inte vill ha och mår dåligt av. MEN jag tycker fortfarande att en öl är gudagott, eller ett glas champagne - däremot vill jag inte ha mer. Njuter av det lilla istället!

    Mat har jag under mitt vuxna liv varit rätt måttfull med. Visst, det har åkt ner en del skräp, men för det mesta vill jag ha 'ren' mat och den känslan har förstärkts sen yogan kom.

    ...och ju mer intensiv jag är i min yoga, desto renare vill jag vara i mitt liv.

    SvaraRadera
  5. Det verkar som vi alla delar upplevelsen på något plan. Jag har känt som du Nina, ett glas är gott, men nu är jag inte ens där längre...det är väl det som "stört" mig. Men det är som vanligt, gamla mönster som förändras.

    SvaraRadera
  6. Jag slutade dricka alkohol helt under den första tiden med yoga - kroppen ville inte ha. Nu har jag börjat dricka lite igen, med betoning på lite. Kanske något glas vitt vin ibland, inte mer. Det känns helt okej, det är som att kroppen lärt sig att balansera det. Intressant dock, att yogan får en att tänka om och ändra hela sitt liv. Den största skillnaden för mig är inte alkoholen, utan intag av vitt mjöl och chips. Det intaget är nu nästan obefintligt, det smakar helt enkelt inte lika bra längre!

    SvaraRadera
  7. Javisst är det?! Otroligt egentligen när man tänker på hur mycket det faktiskt påverkar.

    SvaraRadera