tisdag 8 december 2009

Släppa taget

Det där med förändringar. Det tar ett tag innan hela jag är med. Eller där jag jobbar: hela organisationen. HELA. Vi står inför en ny omorganisation, den förra ligger bara 2 år bakåt i tiden. Men under de här åren har liksom organisationen trott att både det nya OCH det gamla finns. Både ock! Och det går lätt att applicera på mig själv också. Att när jag börjar med nytt så gör jag det. Har inte alls svårt för nyheter egentligen. Jag välkomnar dem! Men efter en del självbegrundan har jag förstått att det inte är mitt problem. Mitt problem är att släppa det gamla. Det gamla! Ungefär som när jag köper nya kläder, svårt att släppa de gamla. De kanske kan vara bra att ha? Någon gång? Hmm. Men hur var det nu? In med nytt - ut med gammalt! Inte för att allt behöver förnyas och det gamla helt förkastas. MEN. Man måste våga släppa taget. Jag måste det! Hur ska jag annars få plats med det nya? Oj,det kostar på. Kommer ihåg något yogapass för länge sen när min lärare jämförde andetaget med just det här. Vilket är svårast? In- eller utandning? Om du har lätt för inandning har du förmodligen lätt för att ta till dig saker. Svårare för utandning - förmodligen svårare att släppa taget. Imorse förstod jag plötsligt det! Har tänkt om mig själv, inget är ju egentligen svårt! Oops, så lätt att tro att det gäller andra...Jag har precis, som alla andra, något som är lättare och något som är svårare att göra. Jag har insett på riktigt att min egentliga utmaning - det är att släppa taget! Hur ser det ut för dig?

3 kommentarer:

  1. Jag har lätt för utandning, den är så befriande och renande. Känner betydligt större motstånd i inandningen. I livet har jag inte svårt för att lämna saker bakom mej, snarare tvärtom, jag går gärna vidare. Men jag har också väldigt lätt att ta till mej nya saker... vilket inte riktigt förklarar min lite kämpiga inandning ibland. Däremot kan jag kanske känna att det ligger något mer känslomässigt i mina inandningar, att jag har rätt svårt att ta nya känslor till mej och inte "släpper in någon/något i hjärttrakten i första taget". Kanske.

    SvaraRadera
  2. Det där med tolkningen av in- och utandning var riktigt intressant. Måste fundera lite på vad det kan innebära för mig.

    SvaraRadera
  3. Nina, jag tror precis som du att det är känslomässigt var det lite "svårare" ligger. Kanske också i olika perioder? Är man inne i en period av att lämna så kanske utandningen känns befriande...Vem vet? Intressant att tänka ändå.
    Ulrika - återkom om du kommer på något intressant :)

    SvaraRadera