tisdag 16 februari 2010

Tecken i tillvaron

Hur mycket kan man tolka in i tillvaron? Av det som händer? Tja, frågar du mig, hur mycket som helst :) För egentligen gör vi det hela tiden tror jag, när saker händer så gör vi någon slags tolkning av det hela. När jobbiga eller svåra saker händer, så lätt att gå ner sig i tanketräsket. Så lätt att tänka negativt. Om jag istället väljer att tolka det hela som en påminnelse eller puff i rätt riktning - mmm, då tycker en del att man "läser in" för mycket i tillvaron. Men jag gör det. Läser in i tillvaron! Imorse kom en tröttögd L hem från sitt nattjobb som receptionist. När hon skulle ta sin cykel i stället när dagen startade så ser hon direkt att den ser annorlunda ut. Vad fattas? Ja, överdelen på handbromsarna. Bägge två. Någon har i nattens dunkel varit där och skruvat. Tagit bort livsviktiga delar på en cykel. Bromsarna! Mammahjärtat i mig slår en volt, jag blir arg på en sekund och tänker Vad är det för dj-ars marodörer som gör sådant?? Stillar mig direkt. (Ja jag blir bättre och bättre på det!) Och tänker, hm, lilla L som blivit stor - kanske är det dags att sluta bromsa?! Bara gasa på? Flyga nerför backarna?? Tecken i tillvaron...

4 kommentarer:

  1. Ja, det har du rätt i. Min pappa fick nyligen en liten stroke. Det var ju förstås väldigt chockartat. Det var en lite stroke så han tappade lite styrning i vänsterhanden och blev väldigt deprimerad för det.
    Jag såg det som att det var tur, att han nu står under medicinering, och blir noggrant kontrollerad, får bättre kosthållning och allt detta medför. Försökte få honom att se det på det sättet och att inte sitta och grubbla så mycket och deppa för det som hänt. Det kunde ju ha gått mycket värre.

    SvaraRadera
  2. Nämen fy vilken... idiot! Varför gör man så? Jag skulle INTE kunna släppa en sån tanke, faktiskt! Om inte cykeln har fotbroms så kan det ju sluta på bårhuset. Usch!

    Ja, det var inte poängen med inlägget, jag vet. Jag ville bara säga att hm. Vilken galning. Vad är h*n ute efter?

    SvaraRadera
  3. Läskigt upplevelse för L men vilken rolig, härlig tolkning!! Snackar om att se tecken på ett positivt sätt:-) Skulle verkligen önska att flera såg så på tillvaron. Kram till dig, hoppas vi hittar en mötestid snart!! Anne Gro

    SvaraRadera
  4. Tecken..ja...börjar man leta efter dem så finns det säkert överallt runt en...kram

    SvaraRadera