onsdag 19 maj 2010

Slow revolution

Går på frukostmöte. Irriterande egentligen. Att man ska äta frukost OCH ha möte... Mer och mer har jag kommit att ogilla att jag ska gå på möten till frukost och till lunch. Det räcker med resten av dagen. Hursomhelst. En tv-kanal visar statistik över vad vi i Sverige helst gör på vår fritid. 1957 så ville man helst sova ut, jobba i trädgården, umgås med vänner och på sjätte plats fanns alternativet Sitta och titta ut genom fönstret!! Helt underbart i mina ögon. I dessa högpresterande tider varvat med mycket mediekonsumtion, förstår man redan innan nästa slide åker fram att det alternativet är helt borta... På första plats finns Titta på tv. Det gör mig sorgsen. Faktiskt. Jo jag tittar på tv. Ibland. När jag vill se något. Men jag konsumerar inte tv rakt av, nästan 3 timmar om dagen som svensken gör enligt statistiken!! Vad har hänt sedan 1957 när det högt upp på listan kom ett alternativ som Att titta ut genom fönstret? Ja det var kanske en dum fråga att ställa...men ni förstår säkert hur jag menar? Den drömmande, funderande och tankeskapande delen - som vi letar efter på tusen andra sätt. Tänk om jag själv skulle börja med att titta ut genom fönstret på min fritid. Titta och drömma. Tänka och skapa. Och jag gör det ibland. Bestämmer att jag ska skapa rum för mer aktivitetsfri tid. För då händer ofta något. Ger man det tid så sköljer nya saker upp på berget. Insikter tar sats från botten och når ytan. Eller som Ernst har sagt Är man avslappnad nog för att sitta och titta på en nyckelpiga en stund slipper man äta magmedicin till hösten :) Yogan fyller en enorm funktion för mig när det gäller att hitta ro. Att gå ner i varv. Att lyssna inåt. Kanske skulle jag göra yoga utan att yoga också? Utan asanas menar jag. Bara titta ut genom fönstret - slow revolution!

13 kommentarer:

  1. Underbar ide! Själv tittar jag alldeles för mycket på min dator.

    SvaraRadera
  2. den där tv:n. väldigt glad utan. men som marika så blir det snarare lite för mycket datoriserande här hos mig. försöker komma ihåg emellanåt. då sätter jag mig gärna under ett träd- eller dinglar i en hängmatta. titta ut genom fönstret är ingen dum idé.

    SvaraRadera
  3. Jag gör mer och mer yoga mellan yogan-på-mattan! Får större och större behov av det dessutom. And I love it!
    SolhälsningsNina

    SvaraRadera
  4. När jag var gravid med lilla M så satt jag jätteofta i kökssoffan, tittade ut genom fönstret & njöt av utsikten.. Det var härligt! Vad klok Ernst är:-)

    SvaraRadera
  5. Tack för att du spred Ernst ord vidare...de kommer jag att bära med mig.

    Vi yoginis får se till att ändra statistiken. Med den energi vi besitter får vi hoppas att andra vill lära sig mera och hitta denna älskvärna "fritidssyssla"

    SvaraRadera
  6. Tankeväckande tankar Annika!

    Själv älskar jag att sitta och kolla ut genom fönstret eller att strosa runt hemma och kika ut genom fönstrena på gatan, ut i trädgården, in i skogen eller bort på horisonten! Mycket bättre än TV! Man missar en hel del nyheter men vad gör det - är det viktigt får man reda på det ändå:)

    Att ta det lugnt verkar vara i "luften" just nu! Läste precis på Sanna Ehdins blogg om stillhetens betydelse:
    http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/stillhetens_betydelse

    Kram till dig Annika & alla andra! /Helena

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset Helena, ska kolla Sanna Ehdins blogg direkt. Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  8. Härligt med stillhet och att bara vara. Kul att hitta en länk till Sanna Ehdins blogg också =)

    SvaraRadera
  9. På jobbet, när det är mycket, kommer jag ofta på mig själv med att bara sitta och titta ut genom fönstret. Det ger mig ny kraft. Borde kanske lägga in mer "titta ut genom förnstret"-tid hemma också.

    SvaraRadera
  10. Tror verkligen på slow revolution!
    Låter underbart...å något som jag ägnade mig mycket åt som barn!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Läser Alexandras kommentar här ovan... häftigt!! Du skriver så klokt och inspirerande och påminnande!!! Likaså i förra inlägget, så fint!! Härligt att vara tillbaka i bloggvärlden och inspireras! Tack, och förresten, välkommen hem i medvind du goa!!!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Marika, Tant Grön, Ulrika, Sarapirat, Sue, Nina, Helena, Swedish Yogini, Helén, Toril, Alexandra och Milla-Adante - tack för er respons. Vi är nog på väg allesammans till frid och att "göra ingenting" - vila i nuet och "bara" göra som Alexandra gör på morgonen. Låter underbart - tankarna flyger och mal tills de är borta! Vi vet ju hur man gör! Kram

    SvaraRadera