lördag 21 augusti 2010

Allt blir tydligt


Sover gott. Vaknar utsövd till ett nytvättat Båstad. Solen lyser och jag traskar iväg till Yoga Vita, Karins studio. Alla jag möter hälsar! Blir glatt överraskad. En man kommer i badrock mitt i stan. Skönt. Alla vackra hus har namn, tänk att bo på Rosenhill eller Birgittabo :) Vi småpratar lite innan Lotta tar oss ner i oss själva. Vi gör ett yogapass med mycket bäckenbottenövningar, allt som en gravid kvinna behöver. Eller vilken kvinna som helst egentligen! Vi måste vara rädda om vårt inre. Även det rent fysiska inre vi har. Dagen bjuder på en del välbekanta övningar, som Baddha Konasana eller Upavistha Konasana, känns verkligen som mina övningar, så länge som jag haft dem i mitt eget program. Och en del nya. Och en del med support av olika slag, som en vägg eller en stol. Det är som en upptäcktsresa. Hittar saker för min alldeles personliga del också och blir stärkt i mina tankar om hur jag vill undervisa. Varför jag vill undervisa. Allt blir tydligt. Att jag vågar gå min egen väg. Skönt att få support och styrka från nya håll. Och att vi alla har rätt att gå vår egen väg. När vi vågar. När vi vill. Och att den kan se så otroligt olika ut. Och allt är ok. Köper en ny rökelse. Ny doft för mig. Lite rundare. Kanske rentav lite kvinnligare. Och det är en hel dag till av min kurs!

12 kommentarer:

  1. Låter underbart syster!

    Kramar i massor
    /AÅ

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt det låter! Jag vill också gå den kursen snart!

    SvaraRadera
  3. Jaha du har varit i nästan mina trakter! :) Båstad är fint, förutom undet tennisveckorna!

    SvaraRadera
  4. Härligt det låter!

    SvaraRadera
  5. Det låter fantastiskt! Vad glad jag är att du åkte :) vill höra mer detaljer snart! Kram L

    SvaraRadera
  6. Härligt!

    Att gå sin egen väg e viktigt! Många i privata livet som blogglivet accepterar inte den man är eller sina val.

    Men huvudsaken att man e säkra på sina väl, på sin väg och står för den!

    Då har man kommit långt!

    SvaraRadera
  7. Visst är det fint att bli inspirerad och inse varför eller hur man vill instruera. Jag brukar iaktta andra instruktörer och liksom fråga mig vad av det personen gjorde som stämde eller inte för mig och mitt personliga sätt. Eller ibland när jag har någon egen yogaupplevelse kan jag förstå varför man får det som kall att vilja dela med sig av det. Har du förresten gått någon teatcher training, isf var?

    SvaraRadera
  8. mmmmmm.....
    du har kanske skrivit om det någon gång, jag vet inte, men när var och hur började du med yoga? undrar en nyfiken!
    jag ska gå och ta en yoga klass nu, staden gör mig alldeles rastlös och det verkar vara det enda botemedlet.
    kram

    SvaraRadera
  9. AÅ - det var underbart! Kramar tebaks!
    Sandra - jag det var roligt. Också!
    Siv - visst gör det?!
    Ulrika - den kursen har de även i Sthlm en gång om året, kanske vore något för dig?
    Nina - va fint! Kram
    Evelina - tänk att jag trodde du bodde i Stockholmstrakten! Ja Båstad var jättefint. Och naturen runtom var härlig med så höga "berg".
    Swedish yogini - ja det var det!
    L - du ska få alla detaljer :) Puss!
    Daniel - du har så rätt. Det är svårt för många att stå för sina val. Eller kanske för oss alla ibland, men det är desto skönare när man gör det!
    Anna Gabriella - jag har gått mängder av kurser, veckolånga, helgkurser och för Zhander 3 veckors kurser varje år sedan 2006. Jag har auskulterat, dvs gått bredvid en lärare i ett år och har arbetat på ett yogaställe några år där vi hade en pågående instruktörsutbildning. Ingen egentlig certifiering, men känner mig ändå redo nu igen eftersom Z har sagt att han tycker jag ska undervisa. Smäller högre i min värld :)
    Sarapirat - började med yoga för att jag var stel i nacken. det var 10 år sedan. Blev fångad direkt av vad som hände inombords. Och så har det fortsatt :) Det var den korta versionen! Kanske en längre någon dag... Hoppas du hittar en yogaklass, om du bor i Tel Aviv tror jag att det finns Shadowyoga där också. Om du skulle vilja testa menar jag...Kramkram!

    SvaraRadera