tisdag 24 augusti 2010

Svingar mina ben

Vaknar tidigt tidigt. Ligger länge i min säng och är stilla. Andas. Ett skönt sätt att vakna på, att ge sig själv lite andrum. Tänker på min mamma. Hon dog för 23 år sedan men ibland är hon så närvarande. Ibland känns det som hon rufsar mig i håret och jag ryser till. Av välbehag. Morgonens yogapass är långt och meditativt och hon är liksom med mig. Sitter stilla länge efteråt. Och jag vet varför jag tänker på mamma. Min mamma med ljusbrunt hår, inga rynkor eller gråa hår, mjuk kropp och snälla ögon. Som hellre ritade än städade och lagade mat. Som visslade som en kanariefågel och var världsbäst på att sy. Vig och skrattig. Hon fick ALS när hon var 60 år och hade den sjukdomen några år innan hon dog, 63 år ung. Då, kände ingen till den sjukdomen. Inte ens på sjukhuset... Ännu mindre inom hemsjukvården. det var en kamp. Att vårdpersonalen skulle förstå att hon inte var dement för att hon inte kunde prata ordentligt. Eller svälja. Att hon inte var vrång... Idag är den mera känd, bland annat genom tv-journalisten Ulla-Carin Lindqvist, som skrev boken Ro utan åror. Jag såg aldrig tv-programmet om henne. Var rädd att det skulle bli för nära. Smärtsamt. Ville inte tänka på hur det var. Men. I somras lyssnade jag på ett sommarprogram av Tina Jansson, som också har ALS. Hon var folkets val på Sveriges Radios hemsida inför Sommarprogrammet och vi kunde inte ha valt en bättre person. Tycker jag. Det var hennes syster som gav hennes ord röst och det var ett fantastiskt program. På många sätt. För mig betydde det att närma mig den där vedervärdiga sjukdomen. Som jag inte kunde försonas med. Och när jag hör Tinas berättelser, flera tagna ur hennes blogg, så är det som hon ger min mamma en röst. Nu var inte min mamma totalförlamad när hon dog, men många av de här vardagsrutinerna som kan bli till enorma berg att ta sig upp på när funktioner försvinner från ens kropp, en efter en, de beskrivs så insiktsfullt och humoristiskt. Av en som lever det livet. Att jag så här många år senare kan våga tänka lite mer på hur mamma hade det. Och att jag inte kan skuldbelägga mig själv för en sjukdom som inget rådde på till slut. Visst är det viktigt med sådana insikter? Jag och D lyssnade på Sommar en dag i juli. I bilen. Vi var på väg till stranden men vi blev sittande i bilen för att lyssna klart. Det var jättevarmt. Solen gassade. Och vi bara satt där, fötterna på tallbarren utanför och när hon berättar om sin dag när hon ska bli frisk och svänga sina ben över sängkanten, den fantastiska rörelsen som hennes kropp nu har glömt, då brister jag i gråt. Inte för hennes skull. Nä. För min egen. För att jag har glömt. Och att hon på något vis blev mammas röst där. Och jag bugar mig för dig Tina, för din fantastiska kämparglöd. Och jag njuter lite extra när jag svingar mina ben över sängen, för min kropp kan det. Och jag ska inte glömma det.

16 kommentarer:

  1. Fint skrivet. Jag fick tårar i ögonen bara av att läsa fin återberättelse. Ska lyssna på Tinas sommarprogram en dag när jag har ork att ta till mig..

    SvaraRadera
  2. ja, att svinga sina ben. Att svinga mina ben. Jag kan ju det, varje morgon. Om det så bara är för att gå upp till ännu en slitsam dag på kontoret med ett virus i halsen, men vad fan, jag KAN ju svinga mina ben.
    Det är stort. Det är jag tacksam för. Tack för att du påminde mig. Och det där sommarprogrammet har jag också lyssnat på, i skratt och gråt. Fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. Och din mamma var nog med dig när du yogade. Och svingade sina ben.

    SvaraRadera
  4. Tårar i ögonen, av glädje och stolthet. Jag minns din mammas glädje över dig och er fantastiska kamp tillsamman, mot sjukvården mot sjukdomen, för livet.
    :>
    D.

    SvaraRadera
  5. Så fint, och så klokt Annika. Kram!
    Karin T

    SvaraRadera
  6. Jag blir berörd av din berättelse. Tack för att du tipsade mig om det Sommarprogrammet. Det följer med mig när jag klagar över småsaker.. Tacksam för mitt fina liv! Kram

    SvaraRadera
  7. Väldigt fint inlägg.

    SvaraRadera
  8. Du skriver så fint vännen! Hoppas du mår toppen! Hittade "dig" på webben idag! SÅÅÅÅÅ snyggt!

    /AÅ

    SvaraRadera
  9. Hej Annika!
    Jag blev så rörd... Du skriver med ditt hjärta. Jag vet inte om det går att försonas med en sjukdom... det är så hemskt... men jag tror att vi kan tänka på det på ett lite annat sätt.

    Ta hand om dig!

    Ljus*
    /V

    SvaraRadera
  10. Åh, tack för att du delar med dig. Vissa sjukdomar är förrädiska. Det har jag också sett på nära håll. Kanske jag skriver om det en dag. Jag svingar mina ben i tacksamhet, för att jag kan.

    SvaraRadera
  11. klump halsen och tårar i ögonen.
    så vacker och viktig text.

    jag kysser mitt ena knä och är tacksam över min kropp och min hälsa. det är så bra att bli påmind. (ett eller två n??)
    kram

    SvaraRadera
  12. Viktig text, precis som Sara säger här ovan. Påminnelse som gör oss tacksamma över det vi har, att våra kroppar bär vår själ dag efter dag!

    SvaraRadera
  13. ja livet är skört...det ska gudarna veta..känner med dig..verkligen. Har lite samma tankar om min egen mamma..kan inte närma mig den sjukdomen hon hade heller..
    Kramar dig hårt!

    SvaraRadera
  14. Vad vackert du skriver. Det är smärtsamt att vara sjuk eller att vara nära någon som är sjuk. Kanske blir man till slut ändå redo att ta klivet och närma sig det svåra precis som du skriver att du har gjort. Människans kraft att läka är större än vad man kan tro. Vad stark du är som delar med dig, tack för att du gör det. Kramar

    SvaraRadera
  15. Apropå smärta så såg jag förresten att du hade en länk till sorg.se. Har du varit på kurs där eller har du hört något om hur det är? Det verkade bra, började läsa lite ur en av böckerna de rekommenderat. DS

    SvaraRadera
  16. Tack ni rara för fina ord. Hoppas ni tittar in på Tinas blogg, hon är hjälten.

    Anna - ja jag har gått flera kurser där och är certifierad handledare i sorgbearbetning, kommer att jobba med det också med början i september! Jag kan varmt rekommendera deras kurser, helt fantastiska och omvälvande. Kramkram

    SvaraRadera