fredag 15 oktober 2010

Allt vatten som finns

Tänk dig. Att hela din dag går åt till att hämta vatten. Bara tänk dig det. En liten stund. Och känn sen hur otroligt priviligierad du är som faktiskt har det. Och jag är. Vi alla som har. Rent. Vatten. Rakt ut i kranen. Rakt ut i badkaret. Spolvattnet är lika rent som det vi dricker.... Något är knasigt där. Vi vill ha vatten som är smaksatt...Med bubblor. Utan bubblor. Vatten - världens bästa törstsläckare. Och klart källvatten, finns inget godare. Älskar vatten. Det gör förmodligen också alla de som får kämpa hela tiden för att få vattnet... En svindlande tanke är att allt vatten som finns är allt vatten som finns. Att kretsloppet är totalt. Det regnar, marken suger upp det, grundvattnet fylls på och vi får det i våra ledningar. Och vi smaksätter. Vi väljer bort. Dricker allt annat. Men vi duschar gärna och ofta i ett land som inte har några begränsningar för vattenförbrukning. Visst är det viktigt att känna tacksamhet för att vattnet är vårt? Och att vi hjälper de som inte har. Rent. Vatten.

Idag är det är det Blog Action Day 2010 som i år fokuserar på VATTEN

http://www.actionaid.se/omraden/afrika/uganda/vattenprojekt-uganda/

7 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Såg igår på svtplay, dokument utifrån, dyra droppar. Om flaskvatten, så sjuk industri!

    L

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Jag är väldigt tacksam över att det finns vatten. Jag duschar mycket, eftersom jag tränar mycket och då tänker jag på att inte duscha hur länge som helst. Utan spara lite på vattnet.

    Ljus*
    /V

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig..jag försöker ofta tänka på de saker vi tar för givna som just vattnet...å det är ju alldeles galet att vi spolar våra toaletter med rent vatten..Fint att du belyser det!KRAM

    SvaraRadera
  4. oj, den här dagen missade jag :o bra att du uppmärksammade den! vatten är viktigt.

    hoppas att allt är bra med dig!? ta hand om dig! kramkram

    SvaraRadera
  5. Oj visste inte att det fanns en sådan dag... tack för att du talade om det!
    Ja, det går nästan inte att tänka tanken på hur många som är törstiga just NU..

    KRAM

    SvaraRadera
  6. otroligt viktig påminnelse! nu när jag var i egypten så tänkte jag på det igen, vilket privelegium det är att kunna dricka kranvattnet. där är kranvattnet salt, dvs delvis havsvatten. vilket betyder att du måste ha råd att köpa mineralvatten. annars är du utan.
    och det faktum att vi använder litervis med RENT dricksvatten till att spola våra toaletter, det gör mig alldeles galen, särskilt i dom här delarna utav världen där vi har så extremt lite vatten. det anses konstigt att ha en mulltoalett, och jag undrar, är det inte konstigare att vi använder RENT dricksvatten till vår avföring???

    kram

    SvaraRadera