tisdag 23 november 2010

Jag vinner - du vinner

Motgång. Medvind. Så snabbt det kan skifta. Och jag tror det allra mesta av det vi räknar in i det ena eller andra, sitter i "the mind". Allt som snurrar där inne. Tänk hur mycket huvudet styr. Egentligen. Och inte minst i yogaträningen. Om jag lyckas "höja" mig över mina tankar, liksom betraktande mig ovanifrån då blir allt annorlunda. Vinkeln och betraktandet blir nästan som att se en teater. Där jag är aktören. Också. Men inte bara jag. Men det som jag bestämmer över är mitt eget handlande. Och så mycket vi påverkar varandra. Mycket mycket mer än vad vi tror. Tror jag. Jag tror att om vi gör bra saker, när vi övervinner förtret och irritation - då vinner inte bara vi själva, utan även andra. Därför är min seger, också din. Och din vinst är också min. Alla vinner :) Och jag tänker på det när det är motigt i min träning. När kroppen är kall och omedgörlig. När jag är trött och vill hänge mig åt det. Och jag menar inte att pressa mig men att ta mig över det som är motståndet. Den stora skillnaden. Jag skyndar mig ner till Stillastund för kvällens lektion. Har på känn att det inte ska komma någon, många har varit förkylda och snuviga de sista gångerna. Det är nästan storm ute och jag far hit och dit när jag stretar i vinden. Tänker på mr Iyengars klokhet:

"kommer det ingen elev - då är jag tacksam för att jag får en egen träningsstund, kommer det en elev - då ska jag ägna mig helhjärtat åt den personen".

Och det kommer en person! Och vi har ett fantastiskt pass tillsammans. Men mitt i får jag en tanke av att jag inte orkar, att jag inte förmår. Jag sätter mig över den, stänger av den. Och vi gör allt igen. Och då, då känner jag energin rinna till. I mitt system. Som en vårbäck och jag orkar hur mycket som helst. Jag satte mig över min missledande tanke. Och vi två får vinsten, för hon säger att hon aldrig känt sin andning som nu. Vi vann något båda två. Energin påtaglig i rummet. Ett plus ett blir mer än två, eftersom den äkta yogan är den du inte kan se men känna.

7 kommentarer:

  1. som alltid skriver du så fint och målande. tack för att du delar med dig och för att du får mig på gott humör :)

    sv: vad kul :) hoppas att de smakar :)

    du får ha en bra fortsättning på kvällen! kramkram

    SvaraRadera
  2. Visst är det så - att vi kan få ny energi när vi ger av oss själva. Idag låg mitt fokus på duvan, heliga kon och fjärilen. Just vad jag behöver. Och faktiskt första gången jag provade på yin yoga - bra komplement till all min fysiska yoga.

    SvaraRadera
  3. På kommunkontoret i Kongsberg finns en skylt:
    - Det du ger uppmärksamhet, ger du energi.
    Ungefär så på översättning.
    :)
    Dan

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Det är fint när vi väl ser saker och ting ur ett annat perspektiv. Precis som du gör nu!

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  5. Ett stilla tack. Och jag känner att vi delar grund just nu. Och att det är än mer tydligt hur yogan rent konkret hjälper när det tar emot. Hur jag inför en del lektioner kan undra hur jag ska orka och ta mej igenom, för att efteråt upptäcka att jag inte behövde anstränga mej särskilt mycket. Jag bara skalade av mej de onödiga lagren och var mej själv, i min skörhet & trötthet. Den delade energin räckte åt oss alla i rummet.
    Kärlek!

    SvaraRadera
  6. Vad vackert du skriver! Och visst är det fantastiskt att se andra finna upplevelsen av yoga. Tack för att du delar med dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Tänkvärda ord både av Mr Iyengar och yogini Annika!

    KRAM

    SvaraRadera