lördag 25 december 2010

Stort eller smått?


Så mycket förnyelse det här året har medfört. Och jag tittar redan tillbaka lite grann. Summerar lite sådär man brukar när man närmar sig nyår. Och jag vet, det är juldagen idag så jag borde kanske tänka mer i julfridstankar och annat. Men faktum är att jag redan är på väg. Mot resten av livet :) Och jag tänker på proportioner. Hur allt kan bli skevt eller stort som egentligen är litet. Hur jag kan fastna i det som egentligen bara tar min energi och aldrig ger något. Det är jag på väg att ändra radikalt, tänker mindre och mindre på sådant. Och jag lägger mig vinn om att se ur andra synvinklar. Att försöka förstå och tänka fritt. Och inte ta något för givet. Vilket är stort och vilket är litet? Vad vill jag? Och vartåt? Så här några dagar innan nya året bestämmer jag mig för att skriva ner i ännu mer detaljera form, det jag önskar inför nästa år. I min önskebok. Egentligen ligger ju tiden oskriven framför oss hela tiden. Egentligen... Men. När nyåret kommer känns som ett naturligt inslag att säga farväl till något och hej till något annat. Jag har också haft en fridfull annorlunda julafton. Så avspänt det är i vår familj nuförtiden. Och hur få måsten jag känner. Och det jag vill, det vill jag. Önskar er alla en god fortsättning på julen. Och all tid finns till att fundera över stort och smått. Vilket är egentligen vilket?

11 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Vad mysigt att det är avspänt i din familj, det är jätte fint! Jag vet inte vad som är stort eller litet, men båda två finns. Det är som när jag målar, jag varierar mig med att fokusera på helheten och detaljerna, men på något sätt finns ju allting där tillsammans.

    Det är jätte bra att du kan tänka fritt! Det uppskattar jag. Det är när man går utan för ramarna som det händer något.

    Jag håller också på att säga hej då till det som har varit och jag ser fram emot nästa året, tror det kommer bli bra.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  2. Fint att du är på väg. Vad som är stort och vad som är litet ? Jag tänker i ljust och mörkt och går mot det ljusa, lämnar det gråa bakom. Vill vara i ljuset där det är lättare att andas:)Visst är det konstigt att bara man vågar börjar gå så händer både det ena och det andra.

    SvaraRadera
  3. vid varje nyår önskar jag något inför det nya året och summerar önskningarna som slagit in. För ofta är det så, att det jag önskat faktikst kommit till mig. Jag hoppas att det är så för dig också. God fortsättning kära du!

    SvaraRadera
  4. Härligt att hitta en till såhär på annandagen som är påväg... Jag tror jag njutit lite extra den här julen tack vare det! Låter som det samma för dig:)

    Stor påvägkram:)

    SvaraRadera
  5. Viralila - ja jag tror det kommer att hända mycket gott. För dig. Kram!
    Marica - ja, det är märkligt, så fort man bestämmer sig och tar ut riktningen så ändras hela kartan!
    Yogamamma - Ja det har faktiskt varit så. Därför känner jag att det är extra viktigt att formulera vad man faktiskt önskar sig :) God fortsättning till dig också!
    Milla - ja vi har nog samma riktning nu i livet. En bamsekram tillbaka!

    SvaraRadera
  6. hej annika!
    god fortsättning till dig också :)
    jag har förresten länkat till dig från min blogg, hoppas att det är okej!? säg till annars så tar jag bort den. kram

    SvaraRadera
  7. Molly - klart det är ok! kram

    SvaraRadera
  8. Bra att du skriver ut och låter det komma ut! Bra terapi!

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det så att vi ibland behöver de här påhittade nystarterna för att tänka om och nytt. Även om det är så som du säger att framtiden alltid ligger i vår hand. önskar dig ett fint 2011!

    SvaraRadera
  10. god idé att fundera över just det där. ibland gör vi ju elefanter utav myror, och det får ta onödigt mycket plats. och energi. jag försöker också lära mig att tänka nytt och värdera vad som verkligen är viktigt.

    kram och njut utav mellandagarna, julfriden och energin att börja på en ny bladsida.

    SvaraRadera
  11. Daniel - det är mer än så :) det är det som ska förverkligas!
    Ulrika - Önskar dig också ett riktigt fint 2011
    Sara- det gör jag. Hoppas du också gör det min vän! Kram

    SvaraRadera