onsdag 6 april 2011

Äntligen

Har funderat ett tag. Läst hos mina bloggvänner om meditation och mindfullness under en tid. Och meditation har funnits i mina tankar sedan 70-talet. Det är helt sant :) Men tanken har inte manifesterat sig i en handling... Efter min egen morgonyoga sitter jag i min stilla stund. Men det är inte meditation. Det är en stillastund där jag fokuserar och sänder mina tankar till olika människor. Men inte meditation. Något annat. Men nu, nu har Maria, startat en meditationskurs via nätet. Låter det för tekniskt och opersonligt? För mig känns det tvärtom. Precis som all gemenskap jag får via bloggen och min vetskap om att andra människor i andra länder tänker och funderar på samma saker som jag. Så kommer det här också att fungera för att jag vet att vännerna sitter där i Finland, Sverige, Italien, England och alla andra ställen. Och deltar. Så jag slår till. Jag vill. Den här gången ska jag göra det. Meditera. Som en kalv på grönbete eller som en gänglig fölunge som reser sig för första gången lite vingligt. Precis så känns det. Men nu så hänger jag på. Och jag vill ge det en chans. Förutsättningslöst. Och böckerna jag läst om meditation, de finns i bakhuvudet. Allt jag hört vana mediterande människor säga. Men. MEN. Jag börjar helt opretentiöst, sätter mig en stund på kvällen innan jag ska lägga mig. 5-10 minuter. Igår for tankarna som en snabb karusell. Trött. Men ändå. Jag satt och jag gör det ikväll också. Hur är det med dig? Vill du - så gå in hos Yogamamma här och nu och läs och delta.

Egen bild från www.stillastund.se

9 kommentarer:

  1. Vad fint, tack för tipset!

    Och krya på dig också. Hoppas vi blir kvitt vår hosta snart <3
    Om Shanti

    SvaraRadera
  2. Som kalvar på grönbete är vi absolut - åtminstone våra tankar :) Nu är jag en verkligt novis jag också, men känner att redan efter några veckors medveten meditation så har det skett förändringar. Helt otroligt egentligen. Jag har fått svar på frågor jag ställt. Jag känner att det är enklare att släppa taget, men också att ta itu med svårare saker. Jag upplever att jag blivit mer öppen, öppenhjärtad liksom, och det är sannerligen inte en dag för tidigt :)

    Dedär tankarna, som pockar på uppmärksamhet, har jag börjat ta med ett leende. Faktiskt. Och ser det som en vinst varje gång jag kommer på mej själv med att följa en tanketråd, vänder om och går tillbaka till mitt fokus på Tredje Ögat (för det funkar bäst för mej. just nu.). Jag har liksom gjort just dendär u-svängen av tankar till min meditation - inte som en kamp. Hm, det är mitt sätt.

    Så jaaaa, stort tack till Maria!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Åh, det är underbart att meditera! Jag tar en stund varje kväll.

    Ljus*
    /V

    SvaraRadera
  4. jag älskar din bild. Får jag låna den? (om jag hänvisar till dig)

    SvaraRadera
  5. Ja det får du! Fotografen heter Dan Lindberg

    SvaraRadera
  6. Ja det får du!
    :)
    Fotografen Dan Lindberrg

    SvaraRadera
  7. Sol - ja visst är det en fin idé?! Krya på dig du också. Tycker att min hosta har lugnat sig betydligt sista veckan. Inte en dag för tidigt. Må så gott!

    Nina - du är ju själv en stor inspirationskälla. Och ja, med tankarna gör jag också så när jag yogar och mycket är ju likt tror jag. Där låter jag tankarna passera, jag observerar dem men stannar inte i dem. Däremot har jag väldigt svårt att göra sinnet helt blankt som jag tänkt att det skall vara i meditationen. Det går ibland, men kräver mycket :) Men det kanske inte är rätt sätt...

    Ulrika - härligt! <3

    Viralila - så skönt att du gör det! Kram

    Stilla tankar - som du ser så godkänner även fotografen det :) men han har stavat sitt eget efternamn fel :) Lindberg ska det vara och inget annat!

    SvaraRadera
  8. intressant, jag ska kika in! mediterar varje morgon ca 15-20 min dom senaste veckorna. oj, what a monkey mind!!!!
    kramar

    SvaraRadera