onsdag 20 april 2011

Nattdrömmar

Drömmar. Så mäktiga. Alltså drömmarna på natten :) Också. Jag har så länge jag minns alltid kommit ihåg mina drömmar. Har kommit upp till frukost och berättat långa historier där många blir skeptiska till att jag kommer ihåg så mycket, att jag drömmer i färg (som jag trodde alla gjorde) och att detaljerna är knivskarpa. Men drömmarna för mig är att jag har den inre dialogen igång. Visst det finns "skräpdrömmar" där jag rensar bråten från dagen, tankarna som snurrat kring vissa saker - ja så där som det är för de flesta av oss. Mer eller mindre. Med meditationen har det kommit en slags andra drömmar. Eller rättare sagt, vissa drömmar, symboldrömmarna - de har blivit tätare. Och jag vet, jag har ju i den här omgången inte suttit så länge i min stilla stund. Efter yogan. Ibland utan yogan. MEN. Det spelar ingen roll. Tiden är ingenting. För jag känner effekten omedelbart. Faktiskt. Och min dröm härom natten - jag går uppför en lång trappa, stegen är många och trappen väldigt brant. Tycker jag har ont om tid men måste ändå vika av för att jag är så törstig, till ett stort handfat - med vacker blå mosaik. Och jag dricker vattnet som är klart och kallt. Det vattnet ger mig en total upplevelse av fyrverkeri och stillhet samtidigt. Jag snurrar, följer och känner att det är helt rätt. Med den känslan vaknar jag. Rätt. För mig. Vattnet jag dricker, tja det är meditationen, jag är säker. Och ni vet väl att det alltid är drömmarens tolkning som gäller :)? Hur har du det med dina drömmar? Kommer du ihåg? Spelar de någon roll för dig? Eller tänker du att de inte betyder något alls?

Bilden är tagen av Dan Lindberg

7 kommentarer:

  1. Jag tycker också att drömmar är viktiga. En del säger mig mycket, andra känns mera som nonsens. Men det är väl som du säger att man rensar huvudet då :)
    Kram
    M

    SvaraRadera
  2. Hej!
    För mig har drömmar ofta varit svåra att greppa och det är inte förrän nu som jag börjar se att de betyder något. Men jag tror att det kan finnas mycket att titta närmare på och analysera.
    Mvh
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    ÅH, vad spännande det där låter! Det är bra synd att jag sällan kommer i håg vad jag drömmer. Självklart är det drömmarens tolkning som gäller, eftersom jag ser det så här, är ett brev till sig själv.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  4. Det är intressant med drömmar. För någon månad sen när jag hade varit och sett svinalängor på bio(som berörde mig starkt pga av min uppväxt) så hade jag en dröm om eld den natten.
    Elden förgör och transformerar. Bränna det gamla och bana väg för något nytt.Det kändes renande på något sätt.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Så häftigt... och så intressant!! Måste vara skönt att minnas så mycket och så knivskarpt för att kunna tolka.
    Jag tillhor de som ALDRIG kommer ihåg vad jag drömmer... jättetråkigt, men det kanske finns någon mening med det också...
    DOCK fanns det en tid där jag drömde en lång sammanhängande dröm, en hemsk mardröm som än idag känns så verklig och som jag minns så tydligt, och det var de tre månader jag var nedsövd. Har länge undrat vad den drömmen ville säga och fick nyligen hjälp att tyda den. Det var SKÖNT och häftigt!

    Ha en fin påskhelg vännen!!
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag kommer inte ihåg några drömmar alls. Det känns tråkigt på något vis och jag har alltid funderat över varför vissa människor kommer ihåg och andra inte. Jag tror att drömmar kan vara viktiga - i alla fall för dem som drömmer - men jag vill tro att jag inte saknar en dimension som jag egentligen hade behövt, om du förstår? Kanske kan man ta emot meddelanden från Livet på olika sätt och genom drömmarna kanske är ett sätt? Som vanligt är du tankeväckande! Kram!

    SvaraRadera
  7. Ja jag tror som du. Vi fungerar på olika sätt. Alla drömmer. Men alla kommer inte ihåg och behöver kanske inte det heller. Ja jag tror att livet lämnar meddelanden hela tiden :) och vi tar emot på olika vis. OM vi ser! Kram och tack för dina tankar!

    SvaraRadera