måndag 31 oktober 2011

Balance your hormones balance your life

Det finns så många böcker att läsa inom ayurveda och kinenisk medicin idag. Och om österländska sätt att se på kroppen. Claudia Welch har skrivit en jättefin bok om hormoner och hur vi kan balansera oss själva. Det är inte så krångligt. Faktiskt. Framför allt behöver vi fundera över om vi ger oss själva några hormoner som kvinnor, t ex extra östrogen, minipiller eller p-piller eller på något annat sätt tillför kroppen något extra. För det rubbar hela balansen. I våra kroppar och delar av våra liv. Man kan använda den som uppslagsbok, vad händer vid mens osv. eller läsa den från pärm till pärm. Hur du än läser, så vill jag varmt rekommendera den.




"Dr Welch combines Eastern medical theory with Western science to provide uncommon insights into hormones, women’s health concerns, lifestyle and diet. It is designed to be readable and accessible for all women, and anyone who wants to understand women’s health, be they students or practitioners of Western medicine, Ayurveda, Traditional Chinese Medicine, or simply of life. It is not important to have any background in any medical system to appreciate and grok this book, but it also offers new perspectives to seasoned medical practitioners."

3 kommentarer:

  1. hej du,
    låter verkligen läsvärt!
    känner du till hotpantz 'herbal gynecology' på tal om hälsa? massor med bra tips hur vi kan ta hand om oss själva gynekologiskt. finns att ladda ner på nätet om du är intresserad.
    kramar

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! alltid så tänkvärt och underbara saker du skriver om! Jag själv är extremt känslig mot alla sorters medicin och rubbas väldigt mycket. Har vägrat p-piller sedan jag mådde väldigt dåligt av dem på gymnasiet. Nu på gamla och gifta dar så litar vi mest på att min kära har koll på sina arméer (ler). Balansen där är hursomhelst extremt viktig, och visst känner man det ju äldre man blir (hyssch..säg inget, men jag fyller fyrtio i februari! känner mig som 23 mest eller snarare 93 ibland, men sällan det jag verkligen är :) och visst finns det massor med världar. det där med intilliggande dimensioner tror jag benhårt på **

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  3. Sarapirat - nej, det kände jag inte till. Tack för tipset! Kramar

    Lycke - jag har också provat det ett kort tag för väldigt länge sen och inte alls mått bra. När man sedan läser i boken, tja, då känns det bra att tiden inte var längre. Och att saker kan påverkas som man inte ser förrän långt senare.
    jasså storfödelsedag i februari?? Det måste väl firas rejält?!
    kramar

    SvaraRadera