söndag 22 januari 2012

Ljus och fokus inför vattendrakens år - Gott Nytt!

Följer min dotter till bussen. Det är några kilometers promenad i den sköna kylan. Inte för kall. Bara uppfriskande. Jag är ordentlig. Går med reflexväst och lampa. För när mörkret faller är det svart och man syns så dåligt. Jag vet. Himlen är dramatiskt mörkgrå och det ser ut som snömoln längs kanten när det skymmer. Längtar efter snö. Efter lukten av snö. Svänger min lilla lampa hit och dit. Upptäcker att ju längre fram jag försöker lysa med den, ju längre och konstigare blir min skugga. När jag har den precis i steget framför mig, då ser min skugga ut som jag. Det vill säga lagom lång :) Tänker att det är ju precis så det är. När jag är här och nu. När jag i nuet ser var jag ska sätta ner min fot nästa gång, då är det harmoni. När jag försöker tänka för långt fram, får allt märkliga proportioner, som en förvriden skugga. En skugga med långa ben och ihopkrympt överkropp. Inte som jag. Kanske är det så i yogan också. När jag är koncentrerad och fokuserad på vad jag gör nu, exakt nu. Då får rörelserna som kommer senare ingen tanke alls. Inte ens de jag tycker är svåra. Då tappar jag inte fokus. När min ficklampa lyser med stadigt ljus precis där jag går, då halkar jag inte och jag vet precis var jag ska sätta ner min fot. Och så önskar jag mig att drakens år ska bli. Att jag är fokuserad och att det lyser framför mig, precis där jag är så jag ser var jag ska sätta mina fötter. Jag önskar det självklart för dig också! Gott Nytt vattendrake-år kära vänner med lycka och välgång!

Many expect 2012 to bring about the end of the world, perhaps because they mistakenly think of Mayan or Hindu cosmologies as linear rather than cyclical.

Most people know that water covers 2/3 of our planet & comprises 95% of our bodies; we simply cannot live without it.
In Chinese element theory, water produces wood, which signifies growth and is the natural element of the dragon.
Associated with thunder, lightning and arousal, the Water Dragon personifies creativity at its best.
Källa; Water Dragon Inc.

3 kommentarer:

  1. Gott Nytt vattendrake år! Du skriver så härligt och så rätt...du borde ge ut en bok!! Har just nu samma tankar, vara här och nu, bli mer fokuserad och kunna stilla sinnet.

    SvaraRadera
  2. Heli - tack! En bok vore härligt, man vet aldrig :)

    SvaraRadera
  3. Kloka ord:)
    Tack detsamma.
    Carina

    SvaraRadera