fredag 16 mars 2012

Pudrad med pollen

Varje vår blir jag förvånad. Redan? Att den där pollensäsongen plötsligt är i gång. Nej jag är inte speciellt dålig. Men ändå. Det kliar. I ögonen. I halsen och ner i luftrören. Ut i öronen. Jag kryper till korset, tar min medicin och tänker men, va tidigt! Och på apoteket bekräftar de att vi är många som har behövt hämta medicin. Jag tittar ut genom mitt fönster i arbetsrummet. Idag är det grått, brunt och grått. Det gör inget. Men där i blickfånget står en hassel. Stor och ståtlig. Och vacker. Pudrad med pollen! Att jag inte sett det. Nu känner jag det. Och i de här lägena längtar jag alltid efter regn, något som sköljer bort, sköljer rent. Tacksam för att det finns medicin. Längtansfull till jag inte behöver medicin. Det är en tablett om dagen och ögondroppar. Inget märkvärdigt kanske någon tycker. Jag tänker att allt som har en verkan har också en biverkan. Sen må den vara minimal. Men ändå. Jag vill själv styra vad jag i så fall ska påverkas av. Inte enkelt i det här läget. Och jag är inte stelbent emot mediciner. Nej, det är tur att det finns en mängd mediciner. Men ändå. Vill vara restriktiv. Just nu tar jag en blå tablett om dagen och får nöja mig. Hur tänker du kring mediciner? Är du kanske också allergisk? Förhoppningsvis inte! Jag känner mig just nu pudrad av pollen. God helg!

16 kommentarer:

  1. Jag tvingas ofta krypa till korset och ge min stora pojke medicin. Han sover liksom inte alls annars. I år har han fått börja med nässkjölning och spray. Kanske kan vi hålla dropparna till sist då. Här är det fullt pollenkrig.
    God Helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ibland och då är det tur att medicinen finns. Kram och tack för dina ord!

      Radera
  2. åh stackare...har du pollenallergi?
    Det suger väl, som ungdomarna säger ;)
    Jag skulle gladeligen peta i mig den där tabletten om den hjälpte i det fallet, men är annars rätt noga med att inte äta för mycket av smärtstillande eller annat. skulle aldrig våga ta en tablett av något som jag inte vet vad det är om man säger så...
    Krya, och jag hoppas ju på sol i helgen, men det kunde ju regna lite bortåt Örebrotrakten... Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det suger :) Men det är inte så farligt, kliar infernaliskt ibland men vet många som har det värre. Ibland är det skönt att få klaga lite! Tack för dina ord och det blev både lite duggregn och sedan sol idag. Varm kram!

      Radera
  3. Oh, jag kan bara ana hur du och många andra har det... själv känner jag av det i ögonen men behöver absolut ingen medicin. Men jag kan ana...

    Ja, innan jag blev sjuk så hade jag väl tagit en alvedon några gånger i mitt liv... för att sedan vara uppe i 32 tabletter varje dag:0 Hujedamig. Inte roligt men dock livsviktigt. Idag är jag nere på noll igen och njuter av det. Precis som du säger så blir det lätt biverkningar...
    Hoppas säsongen blir okej för dig och alla som är allergiska!!!

    Kram du fina och trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch, nu känner jag att det inte är så märkvärdigt när jag får så deltagande tankar :) Ja du, det där med medicin, ibland har man inget val och då är det tur att det finns läkemedel. Men skönt för dig att du är medicinfri idag! Kramar och tack för dina ord!

      Radera
  4. Jag är så innerligt tacksam över att jag tål våren. Jag tycker så förfärligt synd om alla som knappt kan gå ut i allt det vackra. Tack o lov för medicinerna som gör besvären hanterbara för er som är allergiska.
    Jag är liksom du mycket restriktiv med medicin. Tar en Ipren nån gång ifall kroppen eller knoppen gör alltför ont, men är man sjuk har man ju kanske inget val. Då är det bara att vara tacksam över att det finns bote-/hjälpmedel.
    Ha en skön helg!
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja var det! Men det finns ju grader i helvetet, jag har lindriga besvär och ska inte klaga. Men ibland behöver man liksom bara lite lite sympati. Ibland behöver man medicin, när jag fick mina diskbråck gick jag på Morfin i två månader och tror ärligt att jag inte hade klarat av den smärtan annars. SÅ ibland så är det tur att det finns. Kram och tack för dina ord!

      Radera
  5. Jag är också allergisk, mot gräspollen. Min säsong börjar någon gång i slutet av maj. Har ätit tabletter förr men har de senaste två åren klarat mig med nässpray och ögondroppar (receptbelagt). Får väl tacka graviditeten för att jag därmed blev tvungen att undvika tabletterna för de behövdes ju uppenbarligen inte.
    Nu när jag gör dagliga nässköljningar hoppas jag på att kanske kunna dra ner även på nässprayen. *hoppas*
    Vet att en del som gått över till vegankost blivit av med sin pollenallergi helt. Det är dock lite för drastiskt för min del.

    Hoppas att du tar dig igenom pollensäsongen utan större problem!
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, ska börja skölja näsan mer regelbundet. Vegankost kommer jag aldrig att börja med om jag inte skulle bli tvungen av någon orsak! Ja det kommer nog att gå bra. Tack för dina ord och kram!

      Radera
  6. Jag är allergisk och vill inte ta medicin. Men nu måste jag nog det eftersom vi nu har både katt och hund. Annars blir det för mycket allergener runt mig och det är inte bra. Känner redan att jag har lite tungt med andningen. I fjol var jag mycket bättre och det tror jag faktiskt att beror på yogan men i år känns det INTE bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja samma med mig, blev bättre när jag började med yogan, men vissa år är lite besvärligare än andra. Marica, jag tror att du och jag har väldigt liknande symtom, i väldigt mycket! Stor kram och tack för dina ord!

      Radera
  7. Hej fina! så glad att vara här igen! har haft datorn kraschad och mannen var tvungen att installera om allting :( och laptopar är inget för mig. det där med mediciner har jag blivit alltmer emot med åren har jag känt. är så känslig i kroppen och sätter helst inte i mig något alls. men allergimedicinen är nog inte så farlig ? men förstår hur du tänker. i vår familj är ingen allergisk not någonting och dt är jag hemsk glad för. min lillebror var astmatiker och höll på att stryka med som bebis innan vi förstod att katten var tvungen att gå vidare :( Han är mycket bättre idag..
    Här skiner solen och visst känner man att våren är påväg. vi har snö kvar, men sol och takdropp mest varje dag..mmmmm..
    Jag jobbar på min andlighet varje dag nu. så mycket skrot som måste rensas bort och det är så skönt..

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kraschad dator! Inte kl. Härligt att se dig här igen. Åh din andlighet, det låter fint. Önskar dig god fortsättning med det och säger tack för dina ord och stor kram!

      Radera
  8. Jag är riktigt strikt, har väldigt sällan huvudvärk men tar inga piller fast det dunkar i tinningen. Och inte för att jag vill verka "duktig", utan för att jag inte vill inta något främmande. Så länge jag slipper är jag nöjd, medveten om att det kanske inte alltid kommer att vara så. För visst är det en trygghet att veta att det finns piller-hjälp att fås, och det är ett privilegium att kunna tacka nej.

    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så har jag också varit och är igen. Däremellan när jag haft svår smärta har det inte känts som något egentligt val... Men visst är det skönt så länge man kan låta bli och inte behöver?! Tack för dina ord!

      Radera