måndag 16 april 2012

Tur det finns människor som kan räta ut frågetecken

Socker kontra kolhydrater. Kolhydrater kontra socker. MEN. Har inte fattat det förrän jag läste HÄR

Socker ÄR en kolhydrat. Punkt. Och plötsligt blev allt verkligen glasklart för mig. Läs hela inlägget och kommentarerna, det ger sååå mycket. Tack Anna Hallén! Det går ju inte att äta kolhydrater om man vill sluta med socker. Eftersom socker är en kolhydrat. Jag fattar varför det aldrig funkat förut för mig med socker och godissug. Nu utan kolhydrater har kroppen slutat längta. Så befriande. Helt enkelt!

Tillägg:
Jag tror det är viktigt att också se allt som man faktiskt ska och "får" äta enligt LCHF. Inte bara det man inte äter längre. Allt blir lättare då!

17 kommentarer:

  1. hej du
    jag hinner inte alltid skriva. och hittar inte alltid orden. men jag är här.
    du skriver alltid så bra. fix.
    önskar dig en bra dag.
    stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt när du lämnar spår ändå :) Stora kramar tillbaka!

      Radera
  2. Vad härligt för dig:)Du kommer snart ha glömt bort vissa saker som du älskat förut. Annas fröbröd är verkligen supergott och enkelt att slänga ihop!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta, jag har bakat olika fröbröd och de är sagolika. Hittade ett fantastiskt recept på frallor med riven ost i, gudomliga. Massor med riktigt ekologiskt smör på, mums :) Kram!

      Radera
    2. Annika, detdär receptet blir du ju illa tvungen att maila över åt mej. Tack snälla på förhand :) ;)

      Radera
  3. Intressant att du skrev om detta just igår. Samma dag jag bestämt mig för att börja. Gick bet dock då jag inte kunde motstå Macaronerna maken köpt hem för att muntra upp mig. Idag bjöd han istället på omelett till frukost. Ja, jag är lite bortskämd. Till lunch idag blir det köttfärssås (utan ketchup) med Avocadosallad och till kvällen fisk. Det jag undrar över är dock frukten. Är det bäst att för all framtid undvika den HELT??? Det är ju SÅ gott och känns SÅ nyttigt!!! Hur gör ni med det? Skrev och frågade Anna H. Tack för tipset om den sidan Annika. Nu ska jag leta recept på fröbröd!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linn! Jag har varit besatt av frukt själv. Var uppe i 6 frukter om dagen och när jag insåg att de innehöll lika mycket socker som en stor flaska läsk kände jag inte riktigt lika hälsosam längre. Frågan är ju varför man äter så här. Vill man gå ner i vikt så bör man begränsa sitt fruktintag till max en om dagen och kanske helt utesluta en tid. Min erfarenhet nu är att jag inte ens är sugen på frukten längre. Det beror också på hur sockerberoende man är. Jag har varit mycket mer sockerberoende än jag trott, just frukten är ett typiskt exempel på det. Jag ser mina arbetskamrater sitta och mumsa frukt och känna sig nyttiga och så är de hungriga igen innan lunch, jag står mig sedan frukosten utan problem, har inget blodsocker som måste kontrolleras längre. Kroppen sköter själv om det. Kroppen är sinnrik bara vi låter den vara det. Oj, vilket långt svar det blev. Vill du menyer så finns det ju olika sajter och det blir lättare att följa då. Tycker jag. Kram!

      Radera
  4. Läser alltid här även om jag är dålig på att kommentera just nu.. Jag har köpt en ny bok av Anna Hallén LCHF för familjen, har inte hunnit läsa eller prova men ska det snart.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va spännande! Hon har ju skrivit en hel del böcker och verkar så kunnig. Dessutom är hon bra på att förklara så att man förstår utan att vara näringsfysiolog. Kram kram!

      Radera
  5. Har precis bakat det där fröbrödet. Smarrigt och utmärkt att äta en bit av till eftermiddagsyogiteet.
    Men är precis som Nina intresserad av ditt recept på frallor. :)

    SvaraRadera
  6. Ostfrallor med mandelmjöl
    Ingredienser
    1 tsk bakpulver
    1 dl mandelmjöl
    3 msk Bake Pro
    0,75 msk fiberhusk
    2 ägg
    2 dl riven ost av valfri sort

    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 225 grader
    1. Blanda ihop de torra ingredienserna
    2. Blanda sen i äggen och osten och låt svälla i ett par-tre minuter.
    3. Klicka ut smeten på en bakplåtsklädd plåt och forma till bullar
    4. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter

    Är det någon ingrediens du inte känner igen, googla på den, det går att handla på olika ställen. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack så mycket Annika! Det låter jättegott! :)
      Det enda jag saknar här hemma är Bake Pro och fiberhusk men vår ICA-butik har det mesta och hoppas även att dessa produkter finns så det kan bakas till helgen.
      Kram!

      Radera
  7. hej rara! kloka ord som jag med behöver ta till mig. går inte en dag utan att jag åker förbi affären och köper "babywinegums" :)
    här kom våren på avvägar. har snöat flera dagar nu så jag får kånka med vagnen och tror det snart är jul igen..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  8. Fröbröd
    3 dl ägg, (Willys har ägg på flaska samt även enbart äggvita på flaska)
    3 dl riven ost, riv själv eftersom färdigriven ost i påse innehåller mycket jox.
    3 dl frö av olika slag, själv tar jag linfrö, krossat eller helt samt skalade sesamfrön
    Rör ihop och häll ut på en plåt med bakpapper. Jag brukar platta ut det till en fyrkant och dra rutor så det går enkelt att bryta eller skära isär. Jag gör de ganska tunna.
    grädda i 175 grader i cirka 20 minuter eller tills de fått färg.
    supersnabbt, superlätt, supergoda.
    Dan

    SvaraRadera
  9. LCHF nu mot för något år sen är stor skillnad! Recepten har utvecklats och ökat enormt. Finns nästan ingenting jag saknar (så länge man är hemma - värre om man är borta ...).
    Finns mycket "färdigt" att köpa i butiker nu med - så det är inte så krångligt. Det svåra är isåfall "väldigt goda desserter" kan jag tycka. Sukrin/stevia smakar inte som socker ..
    Men man kan ju inte få allt !! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det har jag ingen koll på, tack för att du delar. Jag gillar mer och mer det feta har jag märkt och går från det söta :) Gör chokladmousse på ägg, grädde och mörk choklad med väldigt hög kakaohalt 86-90 %. det är min favorit just nu!

      Radera