torsdag 26 juli 2012

Mens - en tillgång

Att ha mens är ingen sjukdom. Upp och hoppa. Upp och sporta. Hur många gånger har jag hört den frasen som ung? Som vuxen? Kan inte räkna alla gånger. MEN. Jag har gjort på mitt sätt. Tack gode gud. Det är självklart ingen sjukdom. Det är egentligen en förmån. Att få genomgå en rening varje månad. Att få ett eget spa i sin kropp. Om man nu inte laborerar med hormoner, p-piller och annat. Men ska man sporta när man genomgår ett spa? Nä. Såklart inte. Man ska vila i sig och låta reningen ha sin gång. Både E och Z pratade om det här ämnet flera gånger under kursen i våras. De sa också att mensen visar hur förra månaden var för dig. Därför kan mens vara så olika. Och du renar dig på fler än det fysiska sättet. Det är egentligen fantastiskt! Att följa sin egen rytm och sin egen kropp. Z berättade om när han hade sin stora yogastudio i Sydney och kvinnor klagade över PMS men ville gärna yoga trots att de menstruerade. Det gick så långt att han tog dit två kvinnliga läkare från Indien. De var konfunderade. De hade aldrig hört talas om PMS. Det finns inte i Indien sa de. Varför? Ja varför? För att där har det fungerat så att när man har mens, då vilar man. Alla i hushållet vet det och tar hand om det som behövs göras. Idag när vi lever i en modern tid så ser det naturligtvis inte ut så. Kanske har hårt arbetande kvinnor PMS i Indien också. Nu. Men det är inget eftersträvansvärt. Och framför allt det är inget naturligt tillstånd att man ska må dåligt innan mens. Att man ska må dåligt vid ägglossning, det ska inte var så. Lite känner man ju, det är klart med spänningar i brösten och på andra sätt. Men resten... Jag har aldrig haft det. Ja jag måste säga det, jag har inte det. Från min mormor och mamma fick jag rådet att pyssla om mig själv varje gång jag hade mens. Vila. Äta det jag var sugen på. Unna mig en bra bok eller tidning. Bädda ner mig. Och det har jag gjort. Och det är något jag gjort rätt kan jag känna idag :) För det vi gör idag visar sig senare i livet. Kanske hade mitt klimakterium som obemärkt smög förbi också sin del i att jag tagit hand om mig innan. I de gamla texterna står det uttryckligen att man låter bli yoga i sex dygn när man har sin cykel. Ingen yoga alls. Idag när livet ser annorlunda ut förespråkar Z och E att man vilar helt från yogan i tre dygn. På den fjärde och femte dagen så kan man göra upavistha konasana och baddha konasana och supta baddha konasana. Varför? Jo för dessa rörelser återställer blodet man förlorat. Klokheten är så tydlig. Så uppenbar. Och jag tänker på en tv-reklam jag såg för några år sedan som var för tamponger och tjejen i filmen gjorde yoga... Så fel! Varför vill vi inte vara de vi är? Vi är olika kön. Vi fungerar olika. Naturen är som den är. Vi följer med och tar emot. Eller. Vi gör tvärt emot. "bestämmer själva". Vad händer sen? Tja, det kan ta några år, men efter att du fyllt 40 och framåt då kommer du att märka hur du behandlat dig själv tidigare. Det finns inget duktigt i att yoga när man har mens. Att sporta när man har mens. Ja vi måste arbeta naturligtvis. Men sen måste vi värna oss själva och våra kroppar. Emma Balnaves har skrivit en fantastisk liten text som du kan hämta här. Var rädd om dig!

Bilden är på Emma Balnaves i supta baddha konasana med support av bolster. Hämtad från www.shadowyoga.com

18 kommentarer:

  1. Jag ska ta till mig detta den här gången. :) Och det känns extra aktuellt nu när jag märker vilken skillnad det blir på yogan efter en tids vila. Vila är bra. Vila är både viktigt och nyttigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så, svårt för oss alla att riktigt greppa egentligen tror jag. Kram!

      Radera
  2. Börjar nästan gråta av dina ord idag. För du sätter fingret på något viktigt, som jag haft svårt att förhålla mej till. Jag känner hur bra det är för mej att VILA vid mens, hela mitt system uttrycker det väldigt tydligt. Men jag har inte alltid lyssnat så bra... Och när du skriver att mensen berättar hur månaden varit så ser jag ett tydligt mönster! Tack. Jag tar ett djupt andetag och fortsätter hedra min kropp - fast ännu bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina, var lite rädd att de skulle vara provocerande för en del. Och förmodligen är det så. Men tack för dina ord. Kram!

      Radera
  3. Kan inte låta bli att skratta:-). Lite ironiskt har jag skrivit om att jag mått dåligt vid ägglossning. Fast jag har lite svårt för när man generaliserar. Jag har vänner som inte yogar och verkligen vilar under mens och ändå har stora problem. När jag ashtangande vilade jag alltid under mens. Nu gör jag lugn sittande yoga under mensen och då känns yogan som en vila i sig. Kram

    SvaraRadera
  4. Hur menar du med generaliserar? Tänker du så om all kunskap inom yogan? Det är klart att man alltid kan hitta undantag. I allting. Det jag försöker säga är att effekterna kommer senare, det du tror gagnar dig nu kanske inte alls gör det för att du gör det när du har mens. Jag böjer huvudet för den gamla visdomen och försöker ta till mig det som är viktigt. Mensen är en nedåtgående rörelse och energi, yogan tvärtom - uppåt. De krockar någonstans. Det är inte optimalt. Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut tror jag på vila under mens, så mycket som det nu är möjligt i dagens samhälle. Med generaliserar menar jag att om man säger att alla skulle slippa pms vid vila. Som en yogalärare jag känner som säger att alla skulle bli friska om vi var vegetarianer. Lite farligt att säga så tycker jag:-). Hoppas du inte tog illa upp jag menade inget illa. Tycker du är klok som en en bok! Kram

      Radera
    2. Nej jag tog inte illa upp, jag bara undrade hur du tänkte. Och jag sa inte heller att man är garanterad att slippa PMS om man vilar under mensen. Men klart är ju att något i vårt snabba samhälle och där prestation hela tiden är i fokus har gjort att vi tappat bort vår fysiska varelse ibland. Och då protesterar den. Jag känner också en del människor som hela tiden tror att de kan känna in eller intellektualiserar när man pratar om kunskap man inte riktigt har förstått eller velat ta till sig för att det är obekvämt. Och jag har inte haft PMS, vad det nu än beror på. På mitt jobb tror de inte mig när jag säger det, för det verkar handla om att de flesta tror att det är något "man får på köpet" när man har mens. Att det bara är så. Och det var det jag försökte säga, att det inte är. Att vi behöver vara rädda om oss. För framtiden också. Att jag kanske drog ut det hela lite långt med att säga att jag haft ett besvärsfritt klimakterium också kanske triggade också? Hursomhelst, jag tror att vi menar lika, men uttrycker oss olika. Och tänk så enkelt det vore om det fanns ett färdigt svar på allting :) Kram!

      Radera
  5. Fast alltså, nu måste jag kommentera eftersom du skriver om det här som jag många gånger tänkt på.

    Vi är alla säkert olika på alla möjliga sätt. Själv har jag några dagar i början av mensen då jag verkligen känner av den, känner att jag blöder och känner att kroppen inte är som vanligt. Men sedan följer lika många dagar i slutet då jag känner mig precis som vanligt. Precis lika lite som jag vill göra yoga i början vill jag låta bli i slutet. Och jag är rätt bra på att lyssna på min kropp.

    En annan vinkel på det där med PMS: det finns ganska säkert en psykosomatisk komponent och en "noceboeffekt". Förväntar man sig att känna sig dålig så gör man det. Och om man lever i ett samhälle där det förväntas vara så är man naturligtvis mycket mera uppmärksam och känner efter och känner det man känner efter än om man lever i ett samhälle där ingen talar om fenomenet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det låter väl rimligt. Helt avstå några dagar och sedan börja igen, fast mjukt för att hjälpa sig själv. Och ja det du skriver om PMS, så kan det förstås också vara. Att man har det fast ingen talar om det. Det finns hur många vinklingar som helst känns det som, men klart är att många kvinnor idag nästan lider av PMS och det är inte naturligt. Om man yogar och sedan vilar när man har mens tror jag i alla fall att man är ett steg på vägen till att inte ha så stora problem. Härligt att se dig här igen förresten!

      Radera
  6. Väldigt intressant läsning!!Vad fint att du blev påvisad att vila din kropp när den behöver.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Verkligen intressant! Själv tampas jag med klimakterie-svettningar nu. Men det är inte på långa vägar så jobbigt som den rastlöshet och irritation jag kände på mensens tid. Tänkte just i går att det måste vara vilan som gör att jag tar det hela mycket bättre. Meditationen med...tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Marika, det kanske det är. Jag tror inte att vila någonsin är av ondo om man resten av tiden är verksam på olika vis. Allt har sin tid. Kram!

      Radera
  8. Det blir en tankeställare till från dig Annika. Tack för det! Med risk för att bli för personlig så måste jag fundera "högt" så känsliga läsare får väl sluta läsa NU:). Jag har verkligen INTE tagit hand om mig själv och hoppas på att yogan ska få mig att göra det både på in och utsidan, samt att jag ska lära känna min kropp bättre. Så nu till det här med mensen. Det blir ju lite si och så med den när man använder spiral och jag har på sista tiden börjat fundera på hur klokt det är egentligen!?! Jag har inte en aning om NÄR och OM den kommer. Jag har inte alls "blivit vän" med spiralen och nu fick jag ännu en gång en påminnelse om att jag kanske borde ta bort den. Tack för att du skriver om så viktiga saker Annika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv haft spiral, så jag förstår vad du menar. När jag tänker på det nu, känns det inte alls bra, att jag haft något inuti min livmoder som har stört. Samtidigt vet jag hur svårt det är med preventivmedel, tro mig jag har testat det mesta :) Och ett av våra barn kom till i en säker period... så, man måste väl hitta sitt eget som vanligt. Jag önskar bara att vi alla är mer rädda om oss själva. Stor kram!

      Radera
  9. och jag sitter precis och lite gruvar mig for att jag ska fa mens i veckan och har forestallning och repetitioner.
    jag haller med dig om att vila och ta hand om sig under mensen. men har ocksa markt att fysisk aktivitet ofta hjalper mig nar jag har mens. men jag vet inte...
    stora kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen man ska ju inte låta bli att röra sig :) Jag pratar om yogapass. Men du rör dig ju alltid mycket, det kanske lättar då om du ändå gör något? Hoppas det går bra på föreställningen och stor kram tillbaka!

      Radera