torsdag 9 augusti 2012

Att gå sin egen väg

Ser ett fantastiskt program på Kunskapskanalen om fotografen Oliviero Toscani. Ni vet han som tog alla debatterade, ibland förbjudna bilder för Benetton. Vilken fantastisk man. Och hur han gick sin väg från företaget när de kompromissade om en kampanj där han hade fotograferat dödsdömda människor på ett fängelse i USA. Som han tagit i en protest mot dödsstraffet. Mannen sprudlar av liv. Kreativitet. Som han säger inte finns i det regelstyrda. Min själ törstar efter hans ord. Just nu behöver jag höra mycket sådant.  Läsa mycket sådana formuleringar. Känner mig i en svacka där jag är lite ensam.  Saknaden efter ett socialt sammanhang kring yogan har kommit och gått för mig. Att människor vände mig ryggen när jag valde en annan väg. Trots att vi tränat samma yoga, det är något som fortfarande svider i mig. Ibland. Och när jag hör om människor som valt sin egen väg utan rädsla, som sett att det är enda sättet att fortsätta utvecklas, då suger jag i mig som en svamp.  Och han pratar om det icke-perfekta, om det ofullständiga som livet är. Som salva på ett sår. Som jag inte vill riva upp igen. Ibland är jag så säker på att jag lämnat saker bakom mig, för att de sedan kommer tillbaka i en lite annan form. Känner du så någon gång? Respekterar vi när andra ser en annan väg? Tycker vi att vi har rätt att döma? Prata om men inte med? Vi kan ju alla svaren på de här frågorna, eller hur? Men hur gör vi? Vågar vi låta andra gå i en annan riktning? När något är för en person är det inte per automatik mot någon annan. Jag tränar mig allt vad jag kan och förmår,  på att verkligen låta andra gå sin väg. Inklusive mina barn. Eller som min lärare säger; man kan inte lära någon något egentligen, alla måste lära sig själva. Man kan bara visa på och introducera. Just idag svider det lite i mitt hjärta, jag vet inte varför, den här tiden på året brukar jag älska. 
 



19 kommentarer:

  1. Visst är Toscani fantastisk!
    Känner som du ganska ofta...träna måste vi.
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt fantastisk. Skönt att höra att det finns fler :) Stor kram tillbaka!

      Radera
  2. Jag tror att många känner sig utmanade och provocerade när någon vågar ta en annan väg, eller bara ett annat steg framåt. Man visar på att möjligheten finns även för dem, och då blir det lite jobbigt. Man blir obekväm. Jag har varit i det läget. Jag älskar när människor vågar följa sina drömmar, vågar ta steg och välja det oförutsägbara. Jag försöker alltid att peppa sånt. Och ja, man kan bli lite ensam på sin udda väg men kanske bättre det ändå...
    Kram till dig idag, och jag tror mig veta att du egentligen inte alls är ensam, även om det känns så just idag. Tvärtom.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det också, det kan vara hotande att det finns fler vägar att gå. Ja det är nog bättre att bli lite ensam för att följa sitt hjärta. Jag blir så glad över dina ord Carina, tack! Kramar

      Radera
  3. Du går så rätt.
    Ljus & Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är stort att våga gå sin egen väg - kanske trots att man vet att andra kommer kritisera och döma. Att känslan av att man måste göra det är så stor att den går över alla "så gör man". Upplevde samma aha-känsla som du tror jag, när jag såg en dokumentär om Paul Simon och hans process kring Graceland-albumet. Musik och kreativitet vs politik och orättvisor. Apartheid. Alla röster som hördes efter han släppte albumet och den kritik han fick utstå. Och jag tror jag hade tänkt likadant då, men nu: vilken kick att se en människa som hade en idé att brinna för - och som inte kompromissade för något. Jag tror att människor som är gränsöverskridare och vågar gå sin egen väg ofta får leva med ett visst mått av ensamhet, av att stå där själva i stormens öga eller bara stå där själva när de svängt av på vägen som känns rätt för dem. Att man väljer annorlunda skapar så mycket rädsla hos många som inte vågar göra det. Glad att du går din egen väg, du känns så trygg i det och är så inspirerande som vågar. Jag skickar en dos kärlek till ditt hjärta, där det svider. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, jag såg också det programmet! Och blev så imponerad av hans integritet. Och kanske är det så, ett visst mått av ensamhet följer med när man går sin egen stig. Men bara att du formulerar det så vackert får mig att känna att jag inte alls är ensam! Och tack för kärleken, den lindrade. Stor kram!

      Radera
  5. Jag suger också åt mig när jag läser om dem som går sin helt egna väg. Jag blir inspirerad och önskar att jag också vågade trotsa alla mina rädslor och bara tuta & köra.
    Ledsen att läsa att vänner vänt ryggen om för att du valde en annan väg. Det var modigt och borde stöttas. Tycker jag. Ja så naturligtvis tycker även jag att vi ska stötta dem som vågar göra annorlunda val i livet. Det är ju dessa personer som inspirerar oss och ibland ger oss modet att göra likadant, fast på vårt eget vis.
    Kramar till dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var hårt när det hände och jag vill inte att det ska "störa" mig mer. Men jag har ju er, kära bloggvänner och det betyder väldigt mycket för mig. Stor kram och tack!

      Radera
  6. Ååh rara fina du! hoppas verkligen känslorna vänder igen. vet det där..brukar har svidiga tankar och melankoli rätt ofta, och får alltid försöka jobba på det där med att släppa taget. har en vän som är alkoholist. så många kloka ord som sägs på deras möten. bla detta som jag tog till mig och som jag tror alla behöver: Gud, ge mig sinnesro, att acceptera det jag inte kan förändra. mod, att förändra det jag kan. och förstånd att se skillnaden.
    tycker absolut du ska följa ditt hjärta och gå den väg dit det pekar. gillas det inte så får det vara deras problem, inget för dig att bära. du ska se att nya vägar öppnas..

    kramar en fredag..Lycke

    SvaraRadera
  7. Oj vilken fin blogg du har! Många kloka tankar om livet, både i stort och smått! /Rose-Marie

    SvaraRadera
  8. Kära Annka, Att tillhöra den tänkande procenten utgör förmodligen det yttersta utanförskapet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag tror att vi alla tänker. Eller hur menar du?

      Radera