måndag 24 september 2012

Återigen

Återigen har jag fått något att arbeta med i min egen träning. Så viktigt att gå på kurs ibland. Att få en lärares öga på sin kropp, någon som verkligen KAN sin sak. Som ser var det inte stämmer. Jag och min dotter var hos yogavänner i Tyskland och tränade för en annan yogavän. Som är en fantastisk lärare. Mild. Fast. Mjuk. Orubblig. Kan tyckas omöjligt att förena i en människa men hon var verkligen så. Förra året gick vi en helgkurs i London ihop, innan det var vi i Frankrike på en kurs sommaren 2008. Och hennes utveckling är helt otrolig. Den personen jag träffade där i de sydfranska bergen och den jag träffat nu, känns som två olika människor. Då var hon lite mer sluten och hade en annan form på kroppen. Nu mjukare och mer försonande. Och otroligt kunnig. Jag har känt en tydlig avgränsad obalans i min högra sida. Den är som en karta med lite ojämna kanter. Men jag känner exakt var den är. Den börjar vid höger knä och slingrar sig uppåt och slutar vid skuldran på samma sida. Och det är så tydligt för mig när jag gör rörelser som kommer åt den. Men också när jag inte gör en rörelse på rätt sätt. När en vridning av en fotsula och en sträckning av en häl kan få allt att hända. För att jag fått en lärares öga på min kropp. Och för att jag vågade säga att jag blev rädd och hennes förklaring på det hela. Idag är min kropp öm och lite tajt. Men jag är så tacksam. Återigen har yogan givit mig mer än jag någonsin kunnat be om. Och det via en lärare. Återigen har jag fått det jag behöver. Solen lyser utanför och det är kyligt och skönt i luften. Nu har jag allt att arbeta med. Den där sträckningen i min position, den betyder det mesta under hösten. Och jag vill minimera den där obalansen. Jag vill ta bort det blockerade. Nu har jag redskapet. Återigen.

4 kommentarer:

  1. Härligt med en lärare som ser:-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i mina ögon går det inte annars. Inte i längden. Kram!

      Radera
  2. Vackra självklarhet! och vikten av att få hjälp på vägen, den yogiska resan. Förening av allt det man redan vet och allt det andra vet. Magiskt. Kram och ta hand om dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram och extra mycket tack för de orden just ikväll!

      Radera