torsdag 13 september 2012

Släppa

Känns som jag tappat något just nu. Något som jag liksom inte hinner ifatt. Nej jag skyndar inte. Det är bara som det inte är greppbart ännu. Nej jag stressar inte. Men jag arbetar mycket. Väldigt mycket just nu. Människor mår inte bra i min närhet där jag jobbar. Jag försöker underlätta men det är inte alltid det går eller att det är min uppgift. Jag insåg det i morse när jag vaknade före klockan fem. Och kröp tätt intill min man och tankade lite närhet och värme. Men tankarna på jobbet var direkt i mitt huvud. Det har stigit till ytan i mig, hur gärna jag vill hjälpa men hur ofta jag inte kan. På grund av en mängd saker. Alla vill inte ha hjälp. Och missförstå mig rätt, jag tycker att människor i högsta grad är ansvariga för sina liv. Men ibland. Ibland när stegen är tunga, nacken stel och blicken utan gnista. Då ser jag att han eller hon behöver något. Jag ser det med övertydlighet faktiskt. Vet att det sedan i somras skrivits en hel del om det i bloggvärlden och på olika goda hemsidor när det gäller högkänslig personlighet (HSP). Jag har känt igen mig till hundra procent i vissa delar, medan vissa områden inte alls stämmer för mig. Som det alltid är. Vi är individuella. Men det jag vet säkert är att - en del av min person och mitt sätt att fungera - är att jag tar in när andra inte mår bra. Jag fungerar som en scanner. Ser direkt saker. Som ett slags pussel som på bråkdelen av en sekund ger mig informationen rakt in i mitt system. Ibland behöver jag faktiskt skydda mig för att jag inte ska sugas in i andras illamående eller problem. Ibland har jag värjt mig för att jag inte kunnat bättre. Kanske har jag uppfattats som brysk i de lägena, jag vet inte. Men jag vet att jag alltid prickar rätt. Det är lite tungt ibland. I arbetet med ungdomsmissbrukare var jag den som alltid kände på mig om någon skulle försöka rymma. Eller trassla på andra sätt. Jag uppfattade signaler som för andra var osynliga. I arbetet med utredningar av familjer på barnpsykiatriska kliniken gick vi i handledning för att inte sugas in och ”ta över” andras problematik. Att inte bli en container för andras svårigheter. Jag fick goda kunskaper i hur man gör för att inte hamna där. Jag fick till och med specialhandledning för att jag var en som drog till mig människor med komplicerad problematik. Men när det handlade om barn och övergrepp eller andra svåra saker så kunde jag inte riktigt hantera det. Jag slutade till och med att skratta en period för att livet tycktes mig för svart. Jag var tvungen att sluta. När jag sedan arbetade med flyktingar fick jag så oerhört mycket tillbaka. Men det var samma sak där. Jag såg. SÅG. Och kände. Så när flyktingförläggningen där jag arbetade lades ned stod jag inför ett vägskäl och valde att inte fortsätta arbeta med människor så nära. Min energi för andra var tom. Slut helt enkelt. I flera år. Jag studerade annat. Började arbeta med annat. Sedan kom längtan tillbaka, tillbaka till mötet med människor. Det har jag nu i min yoga i min sorgbearbetning. Och det är fint. I mitt volontärarbete med ungdomssamtal. Där ”styr” jag också och kan skapa en struktur där min person blir en tillgång. På mitt arbete är det inte samma sak. Vissa delar bestämmer jag inte över naturligtvis och vissa saker ”är inte upp till mig”. Det känns som en tvångströja. Jag vet att jag kan. Jag vet vad jag ser. Jag har många års erfarenhet. Mitt nästa steg i min utveckling känns som att våga se utan att handla när det gäller andra. Det låter orimligt känner jag i samma stund som jag skriver det. Men det är där jag är. Det går inte att leva livet åt någon. Man ska inte ens tro att man vet hur det känns att vara någon annan. Och den funktion jag har är en helt annan. Så. Den tidiga morgonens tankebubbla fick avslutas i långsam andning. I att ta in för att sedan släppa taget. Ja jag har yogan och meditationen. Men ändå. Det är svårt för mig. Hur gör du?

18 kommentarer:

  1. Å Annika! Ja, jag bär också med mig en hel del som inte är mitt. I går var det två helsvenska barn som uttryckte sin hemlängtan så att det riktigt skar i mig. Faktiskt är dom lite med mig idag med. Jag använder yogan och andningen. Var uppe tidigt i morse för att kunna tanka fullt. Nu känner jag mig glad. Jag har släppt taget! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter skönt, som du hittat rätt. Kram!

      Radera
  2. Ååå vad jag känner igen mig i vad du skriver, har alltid brottats med att känna in så mycket. För det kan vara på gott och ont.Har funderat många gånger på vad gränsen går mellan att känna av men inte hjälpa. Det hugger till i mitt hjärta.

    Men sen jag blev sjuk har jag ibland blivit tvungen att medvetet låta det gå förbi ibland för jag har inte haft den energin att dela med mig. Jag har tränat på att hjälpa mig själv, och insett att ibland är personen inte mogen för min hjälp då kan jag inte fortsätta att vända in ut på allting för att jag vill så gärna hjälpa och visa på ett annat sätt, då dränerar jag bara mig själv.

    Den holistiska yogan har verkligen hjälpt mig att sortera och få ett filter i tillvaron.Även om det är svårt många gånger. Och detta som HSP kan jag också känna igen och det kommer väl alltid att finnas där, för mig har det blivit lite enklare genom att bli mer medveten och inte svepas med i känslan på en gång.
    Oj vad långt det blev, orden bara bubblade ut

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yogan är fantastisk på många sätt och den hjälper mig att vara mig och hitta mig. Men ibland är det som det letar sig in ändå, andras illamående... Tack för dina ord, kram!

      Radera
  3. Det var intressant att få veta vad du arbetat med tidigare. Och jag är säker på att du var riktigt bra på det också. Du verkar vara en sådan varm & go (på ren göteborska) och medkännande människa. :) Jag förstår dock varför du inte orkade längre.

    Så hur gör jag?! Jag vet faktiskt inte. Tyvärr har jag nog omedvetet stängt av (när det blir för mycket stänger systemet ned). Men jag vet idag varför jag inte passar eller klarar av att arbeta inom vården och liknande. Jag suger åt mig för mycket och eftersom jag då stänger av skulle det bara bli ett tomt skal av mig i slutändan. Jag beundrar dem som klarar av det. Som klarar av det utan att bli kalla och hårda.
    Jag är tacksam för att jag ändå känner mina begränsningar. Idag jobbar jag på att få fram min medkänsla, öppna mitt hjärta och faktiskt släppa in andra känslomässigt. Jag vet att det går om jag är på rätt plats och det är dit jag är på väg nu.
    Jag tror att du gör rätt i att göra som du skriver. Ta in och släpp sedan taget. Det är inte lätt men du gör ingen gladare (vare sig dig själv eller den andre) om du stångar dig blodig där hjälpen inte tas emot.

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Och nej, du har helt rätt. Jag vet det egentligen. Men du vet, ibland är det svårt att göra det som är rätt för en själv också. Varma kramar tillbaka!

      Radera
    2. Det är det som är ett av våra mänskliga dilemman. Att det är så lätt att råda andra men att det inte alltid är så lätt att göra det själv. ;)
      Trevlig helg Annika och en stor kram!

      Radera
    3. Ja så är det. Trevlig helg till dig också. Kram!

      Radera
  4. Jag tänker att det skulle vara outhärdligt om jag inte hade yogan. Kanske är det därför vi har hittat till den, för att klara av att ta hand om oss själva och alla andras energier, att inte sugas in helt i det.
    Kram o fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maria, så är det nog. Kram och ha en fin helg du också!

      Radera
  5. Dethär är sådan där text, som jag inte kan kommentera. Egentligen känns det som att jag har massor att säga, men får inte ut det. Fast hjärtat har läst och det kramar om dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina! Det räcker långt :) Kramar

      Radera
  6. Svårt. Jag känner igen mig jättemycket. Förstås:) Det tar tid att lära sig att skärma av, skydda sig och känna igen dem som inte vill bli hjälpta så man inte slösar med sin energi. Kanske vi extrahyptersensitiva inte ska jobba med det allra tyngsta, för det blir inte bra. Priset blir för högt. Det finns vissa saker jag aldrig skulle kunna arbeta med, för då skulle jag gå under. Måste kunna styra och ha kontroll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart du känner igen dig :) Ja du har nog rätt, men i vissa lägen har de jobb jag haft varit fantastiska. Så, kanske på olika sätt i olika tider. Ah, du vet!

      Radera
    2. Ja, när jag var i tjugoårsåldern klarade jag av att jobba i långvården t.ex. men det skulle jag aldrig överleva nu.Jag skulle nog gråta ihjäl mig av medlidande. Man kan tycka att man borde bli mer hårdhudad med tiden, men det är snarare tvärtom. Så, på olika sätt i olika tider - helt rätt.
      Kram!

      Radera
    3. Ja jag är nog likadan, blir bara blödigare på ett sätt. På ett annat så hanterar jag det. Allt finns att vinna här tror jag! kram

      Radera
  7. känner igen mig väldigt mycket, mer än jag vill. har just hört talas om det där HSP, ska läsa på om det mer, för jag tro det gäller mig med...skulle vilja berätta så mycket mer men måste gå och lägga mig, så trött nu...

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du gör det. Kanske något för dig= http://www.brenebrown.com/videos/

      Allt gott och stor kram!

      Radera