tisdag 20 november 2012

Lyfta min fråga

Yogan är inget stressreducerande verktyg. Även om den kan ha den effekten. Yogan är ingen streching av muskler egentligen, även om det känns så i olika positioner. Yogan kultiverar vår inre energi. Med det sagt finns allt kvar att säga. Man måste hitta det själv. Hur konstigt och flummigt det än kan låta. Jag har skrivit om mitt hjärta tidigare. Jag har haft en väldigt personlig och intresserad läkare på min vårdcentral. Intresserad av mitt välbefinnande. Han har ringt och frågat hur jag mår, han har ringt och meddelat olika provsvar och nu har han ringt och berättat om mitt långtids-EKG. Det visar sig att jag under den tiden jag hade mätningen på mig 48 timmar, så inträffar något i mitt hjärta 60 gånger om dagen. Jag har två slags oregelbundna slag som inte utgår från sinusknutan där de elektriska hjärtslagen alltid "skapas", eller hur man uttrycker sig på fackspråk. Nu skapas det två andra olika rytmer hos mig, men bara några slag ungefär fem slag innan hjärtats normala rytm tar över. Det kan vara en säkerhet om man drabbas av hjärtinfarkt. Det kan också vara något som inte alls ska vara där, som i mitt fall, men som "är helt ofarligt". Om det inte blir värre. Vad orsakas det då av? Förmodligen av stresshormoner säger min doktor. Och det är klart. Den inre stress jag upplevt i min arbetssituation, som har lite att göra med om jag har mycket på mitt bord. Min stress skapas av det jag inte styr över. När jag är en kugge i maskineriet, men inte kan forta på andra som är före eller efter mig. Så. Trots att jag yogat så länge, trots att jag är väldigt bra på att dra ner mitt andetag nedanför naveln, som triggar mitt parasympatiska nervsystem och som frigör endorfiner till att må bra, styr jag inte över det här. Naturligtvis kan man säga. Men vad finns det i situationen som jag kan vända? För att reducera de här slagen som hoppar igång extra? Jo jag måste ta min yoga in i min arbetsplats. På det sättet att markera tydligare var jag står, vad jag förväntar mig, var jag finns i processen. Inte vara tyst och jobba på. Istället lyfta min fråga. Starta diskussionen om att gå ner i tid, på riktigt. För det här hjärtat är jag rädd om. Jag är också tacksam att det inte var något alarmerande. Men jag tog mig själv på allvar. Men yogan reducerar inte min inre stress, kroppen påslag av hormoner och annat, det är autonomt, inget jag styr över. Jag rekommenderade Claudia Welsch' bok och den ger en hel del fingervisningar om själva livet. Det vi lever utanför mattan. Fysiskt. Hormonellt.  Det som är vår egentliga yoga. Det liv vi lever med föreställningar och tankar, känslomässighet och "personlighet". Det var skönt att prata med min doktor. Det är skönt att ha tagit ett litet steg till på yogavägen. Och det ger mig också stöd i det hela kring tankarna kring stressreducering. Det är att reducera yogan att säga att den är ett stressreducerande verktyg. Ja vi blir lugnare, vi blir mjukare. Men den egentliga yogan, livsvalen vi gör, de sitter inte i de fysiska positionerna även om allt kommer att visa sig när vi står där på våra golv. Jag yogar vidare. Och inser att min yoga i mitt vardagsliv, i mitt arbete måste bli tydligare. jag lyfter min fråga.

15 kommentarer:

  1. ÅH JA. Yogan reducerar inte stressen, men genom yogan känner jag in mig själv, min kropp och mitt sinne, och det leder ofta till att jag blir varligare om mig. Jag känner in mina energier, kan få tag i dem, fokuserar dem. En konsekvens kan bli att jag i stressiga situationer upplever ett fokus som gör att jag bättre kan sortera vad situationerna handlar om, och agera mer skickligt i dem. Så visst, yogan är stressreducerande, men det är mer en konsekvens av vad som sker i den yogiska processen. Så tänker jag.

    Och ger dig ett stort varmt stöd i att försöka gå ner i arbetstid. Jag arbetar själv inte 100%, ett beslut som ger så otroligt mycket. Nu hinner jag vara varlig med mig.

    Om shanti <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här med stressiga situationer. Om man befinner sig i en sådan situation i flera månader, då hjälper liksom inte yogan, det är så det är för mig. Sedan håller jag fullt ut med dig i att det blir en konsekvens av yogan att den stressreducerar. Ibland. Som det är nu måste jag ta det vidare och stå på mig :)

      Tack för dina synpunkter.

      Om shanti

      Radera
  2. Viktigt.
    Tänker ofta på dethär och hur vi lite dumt litar kanske lite för mycket yogan ibland. Att den ska fungera som en (quick)fix för allt, men så enkelt är det ju inte. Det är så oerhört svårt att förklara, särskilt när man som yogafrälst har en tendens att vilja skjuta in yogan hos allt och alla. Ändå bär vi ett djupare ansvar gentemot oss själva, att vi förutom yogan på mattan ser till, att du som du gör nu, integrera vår övertygelse i resten av vårt liv. Det är ett jobb på många plan och på många olika djup.

    Jag säger som Sol (och säger det lika mycket till mej själv) att mitt hjärta är fullt av stöd inför att gå ner i arbetstid. Mer varlighet (underbart ord!) åt oss!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varlighet, helt perfekt ord. Och ja, vi kanske gör så lite här och där som sysslar med yoga, mindfullness och meditation. Men när man tar det vidare och införlivar det i resten av livet, då blir man tvungen att ta andra beslut. I alla fall är det så för mig. Tack för dina ord. Kram!

      Radera
  3. Här är en till som borde gå ner i tid. Vaknade faktiskt i natt och var lite orolig över mitt hjärta. Får lätt hjärtklappning om det blir för stressigt och det är riktigt läskigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen obehagligt och man får sig en rejäl funderare. Hoppas det lugnar ner sig för dig.

      Radera
  4. hej annika,
    tänker på mailen vi just har skrivit och det du har berättat där,
    lycka till! så bra att du lyfter din fråga så som du skriver...

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag ska jag mjukstarta diskussionen :) Kramar extra mycket till dig Sara, jag tänker på dig och hela den upptrappade situationen i världen.

      Radera
  5. mycket klokt och bra för alla att läsa tror jag. ta hand om dig och ditt hjärta. inget i världen är värt att vi rusar över sådant. har ofta hjärtklappning själv och lever inte alls så avslappnat som jag verkligen vill. något man måste minna sig varje dag. jag mår bra av fysiskt arbete, slipa tak, riva ner tapeter, trädgårdsarbete..då går jag in i en lugnare allmän känsla i kroppen - bästa medicinen för mig (ler) kramar om en onsdag, och tusen tack för din kommentar - den enda jag fick på det där inlägget :) kanske bara vi som tycker 20-talstapeter är fina, , men då får det vara så, hehe..

    ~Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du och jag har kanske en speciell smak? Och visst är det skönt med kroppsarbete. Jag njuter när kroppen får användas som det är tänkt! Kramar

      Radera
  6. Vad intressant, Annika. I går tänkte jag precis att jag skulle fråga dig hur det gått med hjärtundersökningen. Och jag är i precis samma läge (förstås). Trots allt inre arbete, all meditation, allt bearbetande och släppa-tag-andet av gammalt bagage, trots att jag tyckt mig ha skapat det liv jag vill leva så är min kropp stressad. Mitt förhöjda blodtryck talar om det. I morgon ska jag på undersökning... What to do?
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följa med i det som händer. Och se vad sjukvården rekommenderar. Själv är jag ofta lite kritisk men försöker också lyssna och förstår att kunskapen ser olika ut. Lycka till!

      Radera
  7. men vad fantasiskt att du placerat delfinerna på Feng Shui-vis !!! och du hade inte ens en aning ?!? vilken grej, då har du ju naturlig Feng Shui i dig tänker jag :)kramar en fredagkväll, Lycke

    SvaraRadera