onsdag 14 november 2012

Styrkan i min svaghet

Styrkan i den svagare konstitutionen. Ja den finns ju också. Den svagare konstitutionen - den som jag har. Den som jag aldrig tidigare har erkänt ens för mig själv att jag har. Den läser jag om hos Claudia Welch idag, det är som balsam, de där orden. Men att vara stark är kanske också att vara svag, när man inser var begränsningarna finns och lever efter det. Styrkan som den processen skapar. Eller som finns där under. Claudia Welch är en kvinna som har kombinerat orientalisk medicinutbildning,  ayurvedaläkarkompetens med västerländska ögon och förnuft. Hon kan formulera sig så att jag inte känner mig svag eller angripen. Jag nickar mer eftertänksamt, hm, det är ju så det är. Hon har också skrivit en helt fantastisk bok som är som ett uppslagsverk; Balance your hormones, balance your life. Har du inte läst den rekommenderar jag den varmt. Så mycket klokskap. För kvinnor framför allt. Att lära känna sig själv. På alla plan. Fysiskt. Mentalt. Andligt. Och allt tillsammans. Hon benar ut en mängd delar. Hormonerna som styr en hel del av våra liv. Men även hur mycket vår konstitution styr vårt liv. Och ja, jag må vara stark i tanken men när det kommer till kroppen måste jag lyssna ännu mer. Mjukt och inkännande. Med klokskap. Med beprövad erfarenhet. Yogan. Ayurvedan. Sömnen. Maten. Min egen konstitutions styrkor och svagheter.  Läs henne!

6 kommentarer:

  1. Beställer med en gång!
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Och du kanske hittar en del svar där, jag har gjort det.

      Radera
  2. Det får bli en julklapp till maken! Då kan ju jag läsa den sedan...;) Tack för tipset!

    Kram du fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var en oväntad vändning, ja läs den Milla, den är så bra. Kram!

      Radera
  3. Tack för tipset. Jag tilltalas både av det orientaliska och nu också det ayurvediska synsättet. Ja, sen jobbar jag ju inom den västerländska medicinen. Ska beställa genast! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra, jag läser den i korta doser, så mycket information men ändå så klokt förpackat. Hopaps du gillar den! Kram

      Radera