fredag 14 december 2012

Tillräcklig träning

Det här med att träna. Många ser bara yogan som en träningsform och att den är ett komplement till någon annan träning. En del kompletterar till och med olika yogastilar med varandra. För min del är det tvärtom. Sedan jag börjat med yoga har jag skalat ner resten av träningen. Idag har jag min vardagsmotion. Och yogan.  Och jag är ändå i god form. Kan det stämma och hänga ihop? Ja det gör det med säkerhet. De människor jag yogar med är i förvånansvärt god form trots att de inte gör någon mer träning. Så förutom vår inre  resa så gör vi faktiskt fysiska övningar, rörelser, serier. Det är helt enkelt så att ju mer komplicerade övningar vi gör, ju mer tränar vi kroppen. På ett annat sätt. Det här att pumpa en muskel i taget på ett gym, det är så över. Jag tänker också på alla de nya träningsformer som växt fram som Cross Fit, Boot Camp och annat. Där det går ut på att använda hela kroppen och inte göra det statiskt. Att göra olika rörelser, det som kroppen är designad för. Det tror jag på. I min serie har jag till exempel en rörelse, sarpa, ormen, som har olika riktningar, vridningar och förflyttningar i sig. Den är komplicerad. Men att bara träna den gör en mängd skillnader i andra positioner. Den är svår. Ja. Men den ger så mycket tillbaka. Den rymmer hur många olika detaljer som helst. När man tränger in i rörelsen. Jag behöver inte komplettera med något. Och nej, jag menar inte att man inte ska promenera, rida, paddla, cykla, åka skidor osv. Men det förstår ni säkert. Jag pratar om det andra. Som jag inte behöver längre. Min yoga är tillräcklig. Så skönt. Vinster i många olika former.

http://www.youtube.com/embed/4RBrNhfocHs?rel=0"

I klippet ser du Emma Balnaves som i slutet på sekvensen gör just sarpa.

5 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Det känns skönt att du tar upp det här. Jag får ofta frågan om vad jag gör mer när jag yogar? Som om det skulle behövas mer. Tack för att du skriver om det.
    Kram
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske inte är så konstigt, men för oss som yogar blir det nog mer och mer självklart att det räcker. Tack för dina ord! Kram

      Radera
  2. Din yoga form är verkligen vacker! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tränar knappt något mer än yoga, jag heller. Går långa promenader (mest för att det är kontemplativt dock) och styrketränar (funktionellt, är helt med dig på att kroppen ska tränas på det sätt som den används) ca 2 ggr i veckan, men det är ju ärligt talat inte så mycket. Tränade mycket mer förut, men yogade mindre. Nu yogar jag 5-6 ggr i veckan, och har aldrig varit i bättre form, inte ens när jag var yngre (är 30+). Kroppen är dessutom fastare nu än då jag var typ 22-23, om vi nu ska fästa oss vid sådana ytligheter.

    Jag är dock en sådan som blandar olika yogaformer. Min yogastudio har så många olika klasser att jag helt kan gå på dagsform, det känns väldigt lyxigt. Kombinerar lite mer fysisk yoga (jivamukti, olika former av iyengar såsom vinyasa flow etc) med lugn yinyoga och mjuk hatha där pranayama utgör största delen. Och det känns underbart. Yogan i mitt hjärta, bästa bästa bästa yogan <3

    Om shanti.

    SvaraRadera