söndag 6 januari 2013

I ayurvedaland

I  ayurvedaland  där jag är, skapar man lätt rutiner. I det icke rutinartade. På något vis. Sara undrade över hur min dag ser ut och här kommer den. Jag är fortfarande i den del av behandlingarna som är varma. Så jag har mina behandlingar runt sjutiden på morgonen. Orkar jag så gör jag yoga innan dess. Vi har två fina yogasalar, en lite mindre i huset jag bor i och en stor sal på taket i det nyaste huset. Behandlingarna sker alltid med två kvinnor och så dr V som behandlar alla, kvinnor och män. Oljan och örterna till massage och även örter som man "duschar" i efter behandlingen, alla de odlas, skördas och hanteras här på stället. Det örtvatten man tvättar av hela kroppen med ska inte vara i ansiktet eller håret. Men man får inte duscha vanligt förrän efter en halvtimme.

Jag går sedan till vårt lilla frukosthus. Jag beställer vad jag vill till frukost, alltifrån masala omelett till fruktsallad. Allt vatten vi dricker är kokat och med tillsatta örter. Efter frukost är det skönt att gå till vårt rum som under tiden blivit städat och bäddat.  Rummen är vackra och stora och alla har egen toa och dusch. Och en egen balkong eller terrass. Jag duschar igen och tvättar mitt hår. Ibland läser jag och skriver. Ibland sover jag. Som idag. Den varma oljemassagen knockar mig helt. Jag bara slocknar. Eftersom allt sker på djup nivå i kroppen så blir man trött, väldigt trött, speciellt i början.

Lunchen serveras klockan 13, den äter vi tillsammans vi alla som är här samtidigt, utom om någon är på behandling. Vi äter lunch och middag i ett vackert hus. Stora tunga möbler på stengolv. Mörka väggar med fantastiska utsmyckningar i själva väggen. Vi äter vegetarisk kost, indisk mat men med en släng av ayurveda. Förstås. Och det gör att det inte riktigt smakar som det brukar i Indien. Svårt att sätta fingret på vad det egentligen är som skiljer det åt. Vi sitter ofta länge och pratar och diskuterar. Idag skrattade vi så jag blev helt svettig och fick ont i kinderna! Vi som är här kommer från hela världen, men just nu är det flest tyskar (dr Vijay är känd i Tyskland och har varit med på tv där), två finnar och så vi två svenskar. Vi delar synen på hälsa och många utövar också yoga. Det kanske är självklart på en sådan här plats.

Klockan 16 kommer en yogalärare och alla som vill deltar i yogalektionen som pågår en timme. Det är snäll och mjuk yoga, alla kan delta, även nybörjare, med stort fokus på andetaget. Jag har fortfarande inte orkat med någon yoga sedan vi kom hit i tisdags. Men jag tar det som det kommer. Kroppen talar om när det är dags igen.

Behandlingarna följer ett slags schema, vilka man börjar med, hur det fortsätter osv. Men det ä också individuellt, en del saker hoppas över för någon, en del får andra örter, allt är som vanligt individuellt i det här ayurvedalandet.

När man är längre in i behandlingarna när de varma är avslutade, får man vara i solen igen. En del åker till stranden. En del åker på utflykter. En del åker och shoppar. Jag vilar mest. Går i byn. Ner till floden. Läser. Sover. Tänker lite. Inte så mycket. Och saker kommer till ytan inombords. Av delar som jag fokuserar på och av delar jag nästan glömt. Det finns också ett litet meditationshus, om man vill ha avskildhet för sin inre resa.

Middagen äter vi tillsammans kl 19 och sedan är det förstås valfritt när man vill lägga sig. Men de flesta sover nog kl 22. Förutom igår kväll då jag satt till sena natten och pratade yoga med en vän från Tyskland. Så underbart att hinna prata klart på något vis. Vi sitter på en stor veranda allesammans, verandan som finns i det hus vi bor i.

Under hela dagen kan man gå till köket om man vill ha lite kaffe, en lassi eller frukt. Platsen är som en miniatyrby med olika hus för olika funktioner. Det arbetar nästan 30 människor här och det är en vacker oas. Och vi är runt 20 som rest hit. Till en plats för läkning i ayurvedaland.

6 kommentarer:

  1. Underbart du beskriver jag är där i känslan!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. tack för svaret!
    nu har jag liksom en liten bild av hur du har det, låter helt underbart!
    fotar ni?
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en hel del och förra året också men nätet är så svajigt, allt tar sådan tid så jag mäktar inte med att lägga ut bilder just nu... Vi får se. kramar

      Radera