måndag 18 mars 2013

Jag är jag

Jag lever med ifrågasättanden. Ibland mer ibland mindre. Jag tänker mycket och vill gärna diskutera mycket. Det är en del av hur det är att vara jag. Helt enkelt. I många år försökte jag sluta med det. Försökte bli som en  plupp som ska passa in i de fyrkantiga hålen. Fast jag är rund. Men det gick aldrig riktigt bra. Länge stängde jag in den jag är. Den som är jag. För att det inte kändes riktigt passande, för att jag kände mig obekväm och besvärlig. För att människor skruvade på sig när jag var lite mer som jag är. En del blev arga, en del häpna. Men så fort jag öppnade fönstret inåt-utåt så blev människor förvånade. I alldeles för många år har jag försökt att vara annorlunda än den jag är. Ansträngt mig utifrån andras tyckanden. Det är ingen bra strategi men jag har fungerat så.
   Idag kan jag ärligt säga att sedan jag styrde in på yogastigen har allt förändrats. I grunden. Steg för steg. Men inte hur jag är. Den grunden har plötsligt blivit synlig. Mer och mer. För mig själv. Men även för andra. Och jag begär inte att andra ska gilla allt jag gör, säger eller är. Bara att det ska finnas respekt mellan oss. Och har vi den och respekten inåt, då kan allt gå bra tänker jag. När jag idag fyller år så kan jag lugnt blicka bakåt och känna hur mycket jag är jag idag. Hur fint jag firade i helgen med vår son och hans flickvän och i morse med min älskling med kaffe på sängen. Och några paket. Och att jag kommer att avsluta dagen på bästa sätt med yoga med två grupper. Och jag är jag fullt ut, jag är jag med allt vad det innebär. Hur har du det? Är du den du är?

14 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt inlägg, och oj vad jag känner igen mig:) Det torde väl ha med ålder och mognad att göra, det här att bli bättre på att respektera sig själv, våga vara den man är och att vara tydlig med det. Både inför sig själv och andra. Men inte alla kommer dit, oavsett hur gamla de blir. Jag vill tro att det har att göra med att öppna upp för det som man innerst inne vet är sant och rätt - i ditt fall yogan och i mitt fall meditationen och healingen. Att våga följa den väg som själen redan har valt åt oss, och att göra det med rak rygg och huvudet högt.
    Ha en riktigt underbar födelsedag!
    Grattiskram från Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rak rygg och huvudet högt, jajamensann! Tack och kram!

      Radera
  2. Grattiskramar! Jo då, när jag var yngre hade jag stort behov av att diskutera men nu är jag mer säker inombords och det smittar av sig utåt. Tackar yogan för det:-). Men vill gärna blomstra ut ännu mer & bara vara jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och nej, diskutera tröttnar jag aldrig på och det handlar inte om osäkerhet för min del, tvärtom. Mina bästa stunder har varit när jag suttit på kafé och diskuterat med mina lärare. Man lär sig så otroligt mycket bara av att dela, stöta och blöta. Plus att det är så härligt att höra hur andra tänker och hur de formulerar sina upplevelser. Det kommer jag nog aldrig att sluta med, det är väl det jag försöker säga, att jag är sådan hur gammal jag än blir. Att det är ok att vara sådan också.

      Radera
  3. Du är en klippa. På många sätt.
    Jag känner mej omhändertagen i ditt sällskap, ävenom vi inte ses (så ofta ;)). Det finns en skön stabilitet i dej, helt enkelt. Och längs med yogaresan och sen jag började läsa här hos dej så har helt klart den riktiga Annika tagit mer och mer plats, på ett alldeles underbart sätt ♥ ♥
    Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vilka underbara rader Nina! Tack och kram!

      Radera
  4. Härlig läsning Annika! Och stort GRATTIS på din födelsedag! Hoppas att du får en fortsatt trevlig eftermiddag och kväll! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Grattis Annika till din födelsedag och till att våga vara du :)

    SvaraRadera
  6. Grattis igen och så härlig läsning från dig att bara få vara som den man är. Jag känner också att jag försökt anpassa mig för att passa in men efter varje yogaår så händer det saker och jag blir mer den jag är och vågar stå för det.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad gjorde vi utan yogan ? Kramar!

      Radera
  7. "Och har vi den och respekten inåt, då kan allt gå bra tänker jag."
    Precis så tänker jag också. Ett varmt grattis i efterskott!

    SvaraRadera