torsdag 4 april 2013

Kroppar

När vi var i Göteborg i helgen och hälsade på barnen så var jag och min dotter och såg en dansföreställning med två olika dansstycken med en paus emellan. Tyvärr kan jag inte dela filmerna här utan ni får gå in på länken nedan, men jag uppmenar er verkligen att göra det. Det var en helt osannolik upplevelse. Något som talade direkt till min kropp. Från kroppar. Och hur kroppen kan användas. Som en organisk mekanism, som något vackert men som behöver stöttning och stöd. Som kan dra en framåt. Som en kropp bland andra. Ibland kunde vi inte se om det var en kvinna eller man som dansade. Det ar liksom utslätat och kvar blev -  kroppar. Som gjorde de mest fantastiska saker. Danser. Skutt. Hopp. Vek ihop sig och vecklade ut sig. Starkt. S T A R K T. Jag har knappt smält upplevelesn ännu. Den finns liksom kvar i min organism. Jag blev träffad rakt i solar plexus. Men också i hjärtat. Mest där. Om hur lika vi är. Trots allt. Om hur olikheterna kan föra oss samman. Det vackra, sköra, sårbara. Som vi alla har. Har du möjlighet  att se den, gör det! Allt finns att vinna. Allt finns att smälta och undersöka. Kroppen är så otroligt mångfacetterad. Tänk att det finns konstnärer som kan visa oss det. Få oss att känna samhörighet, trots allt. Och mest av allt önskar jag att jag kunde dansa så. Dansa så att man berör. Dansa så att det känns som det inte finns något annat. Än dans. Kolla in sidan här och klicka på danserna, tar bara någon minut.
 
http://sv.opera.se/forestallningar/varoffer-body-remix-2012-2013/


 

8 kommentarer:

  1. ah! jag har en god vän som dansar i det kompaniet.
    vill också se!
    hoppades lite på att få jobb där till nästa säsong men i slutändan blev det inte så.

    roligt att du tyckte om!
    kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh har du. De var fantastiska allesammans. Jag ar golvad! Har en god yogavän som är koreograf och konstnärlig ledare för ett danskompani från Irland, Faboloust Beast, och jag hoppas de kommer att komma till Göteborg i höst. Eventuellt gör de det! De har redan dansat i Umeå.
      Kramar till dig min vän!

      Radera
  2. Spännande, vackert, häftigt, fantastiskt.
    Tack! Jag blir så glad av andras skapande. Det skänker hopp och glädje.
    Carina

    SvaraRadera
  3. Ahhh.... damn att det bara finns 700€ flyg till gbg!!! jag vill ocksa se. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig! Men jag tror de ska på turné, kanske något som kan passa i så fall? Kram!

      Radera
  4. Verkligen berörande och mäktigt. Tala om kroppskontroll :)

    SvaraRadera