fredag 19 april 2013

Vind ute. Vind inne.

Vind. Inte något som jag gillar. Eller rättare sagt inte något som min kropp, mitt system gillar. Det kan vara så härligt att känna vinden blåsa rent. Runt hela huvudet. Kroppen. På ett stadium. På ett annat kan jag tydligt känna att den vinden inne i mig, triggas av den utanför. Ungefär som solen. Hettan och värmen som kommunicerar med pittadelen av mig. Den är underbar. I skuggan. Samma med vind. Inte direkt utsätta mig för hårdblåsten. Jag behöver akta mig helt enkelt utifrån den vata-pitta-dominans mitt system har.
   Vi har haft en slags vårstorm hela veckan. Ser ett stort emballage hjula över gräsmattan. I en rak diagonal över tomten. Torkställningen lutar betänkligt efter att ha haft en hårdhänt behandling av alla vindar kors och tvärs. Tallarna lutar oroväckande mot huset när det stormar som allra mest. Och jag. Ja, i fyra dagar har jag legat däckad. Mer eller mindre. Lite feber. Mycket huvudvärk. Lite snuva. Mycket ont i halsen. Och jag har svårt för att vila. Ligga still. Inte för att jag är nervös och rastlös. Nej. Jag är helt enkelt en doer. En som gör. Har alltid varit. Det är så jag fungerar. Men när jag blir dålig orkar jag inte. Förstås. Och då är det bara att snällt vila. Jag vilar ihjäl mig snart. Och längtar efter att inte vara varm. Inte ha vinden snurrande i mig. Dricker vata-te och gör lite rofyllda övningar. Läser lite. Ser en drös av dåliga filmer och de får mig ändå att gråta. På rätt ställe. Lite känslig. Lite vårvärk fortfarande. Men ändå. Elementen påverkar mer än man tror. För mig är det ingen slump att jag blir dålig just nu. Om jag tittar på vädret hade jag kunnat sagt det. Egentligen. Vet du vilka element och väder du är känsligare för?Hänger det ihop med dina doshor och var du är dominant?

2 kommentarer:

  1. Men så intressant att man också kan koppla ihop väder-preferenser med doshorna. Jag älskar vind men kan samtidigt uppleva vind som irriterande och jobbigt. På en gång, liksom. Tycker absolut inte om kall fukt, varm fukt eller alltför hett väder. Kan nästan känna panik om det blir för hett. Har för mig att jag är pitta-vata.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det styr mycket mer än vi tror. Och ja, jag känner igen mig också kring paniken av för hett väder :)Kram!

      Radera