torsdag 9 maj 2013

Jordad

Sovmorgon. Ledig dag. Lite låg, sådär som jag ofta är efter yogakurser. Kroppen behöver landa i all information som letat sig in. Men den nya sekvensen jag gör, den är precis vad jag behöver. Det har ösregnat hela natten och trädgården har ett nytvättat utseende. Hänger ut lite tvätt. Håller tummarna att det hinner torka. Vädret känns inte stabilt även om det är varmare än tidigare. Går runt i nattlinne i trädgården. Rensar lite ogräs. Det är precis som jag måste gräva med fingrarna i jorden. Jag vet att naglarna knappt går att få rena efter det men jag kan inte hejda mig. Det där grävande djupt ner i jorden är som en förankring. Som om jag med hela kroppen måste känna att jag blir jordad. Riktigt. I yogan jordar jag mig ordentligt i fötterna där hälen är en nyckel. Benen som bär och blir starkare hela tiden. Men när jag sitter i trädgården på huk, då måste händerna ner i den mörka jorden. Smutsig men ganska nöjd tar jag mitt kaffe på trappen. Gör min yoga utan krumbukter. Bara gör. Och jag hoppas att jag är jordad nu. Helt och hållet. Där jag ska vara.

8 kommentarer:

  1. Det är du säkert ;) finns förmodligen inte så många som är så jordade. Kramen!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en fridfull dag!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Guud vad det låter underbart att gå med nattlinnet på i trädgården. här är det mer vinterkläder som gäller, nästan, i allafall för en frusen som jag. önskar jag bodde granne med dig istället. då hade jag med gjort yoga, där med dig..och trädgården rotar mig alltid. jag räfsar fortfarande löv men det är fantastiskt gott för kropp och själ..

    kramar en fredag, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det också! Nästan lite som när jag var barn. Hoppas ni får värme snart, här är det till och från med kyliga morgnar och sedan skönt. Kramar!

      Radera