torsdag 23 maj 2013

Ställa till rätta?

Är livet rättvist? Nej. Det tror jag alla har känt någon gång att det verkligen inte är. När man drabbas av svårigheter. Sjukdomar. Eller andra katastrofer. När någon dör. När allt känns fel och man knyter sin näve i fickan. Eller mot himlen. Men det kan också kännas så i delar som kanske inte är så dramatiska. Det där med orättvisor i det lilla. Det som på något vis skaver. I relationer med vänner. Man tycker själv att man gör allt rätt. För mig är nog orättvisa det allra svåraste att släppa. Kanske har det med min personlighet att göra, kanske har det med annat att göra. Men när jag upplever mig orättvist behandlad då kan jag inte sluta med att försöka ställa allt till rätta. Och det är just där som något annat kommer in. Att släppa taget om den där orättvisan. Om den nu var orättvis. Det kanske bara handlade om ett perspektiv? Jag diskuterar med mina yogavänner. Med min man. Hur de ser på saken. Min vän som jag inte sett på flera år men som jag har tät kontakt med ändå via Skype och annat, hon säger. Annika, some things has to stay open. You cannot close them. It is not up to you. Och det är sant. Men det svider. Värker nästan. Hon pratar mycket om den buddistiska sidan av livet, att acceptera att livet är som det är. Att inse att man behöver flyta med, även när det skaver. Hon har bott i Asien i olika länder under några år och hon har hittat vardagsklokhet i människors sätt att hantera sin tillvaro där. Sin vardag. Och både hon och jag är sådana som gärna vill ordna. Ställa till rätta. Men alla vill inte delta. Det är inte helt upp till mig. Bara att böja nacken. Först blev jag ledsen när hon sa det. Sedan insåg jag hur skönt det är med vänner som kan se mig men också bortom och förbi. Som vågar säga. För nu inser jag med full styrka hur rätt det är för mig. Låta saker, relationer och annat vara. När jag försökt då har jag försökt. Resten är faktiskt inte upp till mig. Det är lite skönt också. När man landar i att alla har sin väg att gå. Resten vet vi inget om. Och jag tränar. Jag tar med mig den vetskapen in i kroppen. Via mitt andetag så införlivar jag att jag än en gång behöver släppa taget. Andas ut orättvisan. Släpper den. Vill inte lägga mer energi på den. Hur gör du?

10 kommentarer:

  1. Sant och viktigt. Att kapitulera. Att ge sig, ge upp, släppa taget. Såååå himla svårt! Men så viktigt. Jag hade en långvarig svår situation med en nära anhörig, som du kanske kommer ihåg, och underbart var det att till sist ge upp. Kapitulation inför livet. Att det är som det är, vare sig vi gillar det eller inte. Och också att inse när det inte är vår uppgift, att ställa till rätta. Ibland måste saker ta sina egna vägar, och vi har ju inte hela bilden. Kan inte se de långtgående konsekvenserna eller alla förutsättningar som råder. Vilken klok vän du har, såna är guld värda.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kommer ihåg det Carina. Och vi är väl lite lika här också :) Jag andas ut och andas ut. Kramar!

      Radera
  2. Bra för mig att läsa här idag.
    Försöker också alltmera att låta saker vara.
    Andningen är superviktig. Verkligen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Vissa dagar är det den som håller mig på banan och inget annat. Kram!

      Radera
  3. Jag har aldrig varit med om nagot sadär superorättvist som cancer och sa. Men andra orättvisa saker som har hänt mig om och om igen har jag lärt mig mycket av. När nagot osannolikt händer mig tre ganger pa raken men inte finns i andras liv har jag sett bortom min tro pa att saker bara händer, det fanns nagot fundamentalt i min livssyn som jag misstagit mig pa och dessa händelser plagsamma som de var fick mig att se bakom ridaerna. Jag hade aldrig sett det annars. Detta har fatt mig att förlata alla inblandade och mig själv. Samtidigt som man inte vill lära sig nagot den svara vägen igen kan jag känna mig tacksam för att jag det jag gatt igenom. Jag tycker ocksa mig se att människor som gar genom kriser och kommer ut pa andra sidan har en ny dimension som de saknade innan. Men fy fan för att sta mitt i det och kämpa. All respekt till de som gör det just nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kanske något sådant för mig också, situationer som påminner om varandra. Jag kämpar på! kram

      Radera
  4. Borde nog ha läst här innan jag skrev kvällens inlägg. Böjt nacken & insett att jag inte kan förändra andra även om jag vill. Kram

    SvaraRadera
  5. När jag känner mig orättvist behandlad så går jag. Det är en sak som jag just har reflekterat över. Jag bara går och lägger inte mera tid på saken, tänker att det är som det är men ibland borde man kanske inte vandra vidare genast...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad jag önskar att jag vore lite mer som du. Men jag jobbar på det!

      Radera