måndag 20 maj 2013

Utan ansträngning



Den här bilden. Den här asanan. Den rymmer allt jag strävar efter just nu i min kropp. Stadigheten i min bål. Benen som bär. Likvärdigt, trots att ett är böjt och ett är sträckt. Armarna som graciöst men stadigt sträcks ut. Att släppa taget om den nedre delen av överkroppen - sjunka mot golvet utan att tippa fram. Kunna det. Hålla sig där. Utan svårighet. Nära golvet. När det sker som Emma Balnaves gör det på bilden, det är så vackert att jag knappt kan sluta titta på bilden. Ännu vackrare i verkligheten förstås. Och bakastahna rymmer så många positioner i en. Klurigheten i olika rörelser. Finurligheten i asanas som bygger på andra asanas. Men när det sker utan ansträngning. Som här. Yoga som jag vill utföra den. Yogabilderna jag har i sinnet när jag själv gör min yoga. Den här finns med mig hela tiden. Som en slags målbild.

Bilden är tagen av Dan Lindberg

16 kommentarer:

  1. Vilken vacker bild! Kraftfull!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar! Och hon är en fantastisk lärare också!

      Radera
  2. Underbar bild som en tavla, blir helt betagen. Vackert och kraftfullt

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig, kram kram

      Radera
  3. Förtrollande vacker bild!
    Både fotomässigt och yogamässigt..fantastiskt!
    Strävar själv efter den där mjukheten som blandas med styrka och lätthet, från asana till asana.

    Kram du fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en fantastisk bild på alla sätt. Kram fina du!

      Radera
  4. Annika. Jag har läst ikapp lite, varit borta. Och jag vill bara säga att jag varje gång jag läser dina tankar och ord blir så förstummad över ditt underbara språk. Din klarhet, din mjukhet, din öppenhet. Du känns så klok, så varm. Du ser. Du är. Jag älskar att komma hit. Önskar att du var lite närmare i verkligheten så jag hade kunnat få yoga för dig också. Må väl. Kram och tack för att du delar med dig så frikostigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Anna jag tänkte på dig härom dagen och undrade hur du har det. Kära du vilka vackra ord du ger mig ikväll, jag tar emot och blir lite generad men väldigt glad. Stor kram och hoppas du mår bra!

      Radera
  5. Det mest fantastiska är att få uppleva det i verkligheten. De här bilderna är tagna när Emma och Zander gör sin serie, de poserar alltså inte utan är frysta i ögonblicket. Annika och jag har haft förmånen och glädjen att få jobba ihop med dem under några år. Att vara närvarande i rummet när de gör sin yoga är att vara väldigt nära något som jag inte kan omfamna med ord eller liknelser.

    Dan

    SvaraRadera
  6. verkligen vackert!
    kramar till dig

    SvaraRadera
  7. Såg tvprogrammet Mästarnas mästare. Där deltog simhopperskan Anna Lindberg, och hon rörde sig vackert och till synes lätt. Tyvärr förlorade hon i finalen mot Magdalena Forsberg, skytte som rörde sig mer linjärt, platt och tråkigt, enligt mitt sätt att se.

    Så kan det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. Kanske tänker du att det är medfött eller har med det man utför att göra? Det jag menar är att man kan tillägna sig mjukheten, tilliten i kroppen och allt det andra som yogan utmanar oss att göra.

      Radera
  8. ja, mycket vackert och balanserat. jag får min träning i trädgården. starkare och starkare för varje dag..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  9. Väldigt vacker bild. Kroppskontroll och harmoni.

    SvaraRadera