lördag 24 augusti 2013

Jag. Har. Skrivit. En. Bok.

För ett år sedan bestämde jag mig. Jag ska skriva en bok. Ja jo, tid har det varit ont om. Att jobba heltid, ha min verksamhet på Stillastund några kvällar i veckan och sedan var det inte mycket över. Men ni vet, det man vill det blir av. Tänker jag. Jag träffade en redaktör. Av en slump? Nej, det tror jag inte. Jag tror på synkronisering och att saker blir av när man bestämt sig i hjärtat. Varför en bok? Tja, ju mer jag färdas längs yogans och ayurvedans stigar ju mer vill jag förmedla den kunskap jag fått till livs. Den kunskap som läkt min kropp från bland annat fem diskbråck. Bara det.  Ända sedan jag började blogga för fyra år sedan har människor skrivit i bloggen ibland men mestadels mailat mig om att jag borde skriva en bok. Och jag har tvekat. Känt Jante som en stor klump på axeln. Men för ett år sedan började jag resan. Min redaktör har skrivit manus i många år, till film och till TV. Hon leder många skrivarkurser och jag kände direkt att hon var rätt. Dels för hennes stora erfarenhet och kunnande kring skrivande, dels för att hon faktiskt också är yogautövare. Med två yogalärarutbildningar i ryggsäcken.
   Med hennes och min familjs hejarop har jag skrivit mig igenom helger, kvällar och när jag hittat tid. I februari var manuset klart. Då blev jag rädd. Funderade på om det bara var en stor egogrej. Men efter att allt har landat och sommaren har fyllt på all energi jag behövt så har jag bestämt mig. Jag ska ge ut den. Själv. Har även där hittat en person som är helt rätt för det hela. Hade aldrig tänkt på att man kan ge ut böcker själv, tänkt att det blir inte på riktigt. Nu ser jag det som att det är mitt projekt hela vägen. Jag kommer att bestämma ALLT. En skön känsla! Och jag hoppas ju att du ska läsa min bok. Jag hade själv velat ha en sådan bok när jag började med yoga. Och jag har varit så hemlig men det är jag inte längre. Manuset lever och finns. Jag fortsätter. Än är den inte klar för tryck men i höst. Jag har skrivit en bok!

16 kommentarer:

  1. Heja dej!!!
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    Så imponerande du är. Jag ska köpa den.
    Kram!
    M

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har aldrig kommenterat hos dig, men läst din blogg i flera år!! Jag ska köpa boken så fort du talar om hur och var! Du inspirerar och jag känner också att jag kan saker som jag brinner för!!
    Kram
    Monica

    SvaraRadera
  4. Det är så rätt, så rätt. Och som jag redan skrev på FB så längtar jag efter att ha boken i min hand ♥ Keep up the good work! Kram!!

    SvaraRadera
  5. Härligt och hejarop!! Ser fram emot att läsa dina klokheter. Kram

    SvaraRadera
  6. Så roligt, lycka till jag ska läsa din bok. Kaisa

    SvaraRadera
  7. Grattis! Verkligen kul, vilken grej.

    SvaraRadera
  8. åh! vad glad jag blir!
    vill absolut läsa och tycker det är så himla bra att du vågar och gör!
    (drömmer på senare tid också om att skriva en bok men tror inte att det är tid till det riktigt än...)
    kramar

    SvaraRadera
  9. Tack mina vänner och okända! Jag jobbar på. Kram!

    SvaraRadera
  10. Ser framemot att läsa!!! Kram

    SvaraRadera
  11. Annikas manus är nåt alldeles särskilt. Det har en ärlig, ömsint och utforskande ton som skiljer sig helt från andra yogaböcker. Annikas bok blir nåt utöver det vanliga! hälsar redaktör'n. :)

    SvaraRadera
  12. En bok!!!!! Men åh,så spännande! Och kul!!! Grattis!! Jag vill läsa:)
    Carina

    SvaraRadera