måndag 5 augusti 2013

Varför?

Sista dagarna är över. Hemma igen. Sinnet fullt av frid. Kroppen mör men nöjd. Jag har sagt det tusen gånger och jag säger det tusen gånger igen. Man behöver gå kurs ibland för att öppna sina olika nivåer. Man behöver en varsam guide. Man behöver så mycket som man i den bästa av världar tycker att man kan själv. Hur skulle det gå till? Ärligt talat? Och att ladda ner saker från youtube - det är så långt från mig man kan komma. Att titta på något för att bli inspirerad - självklart! Men att yoga till... Ärligt talat. Varför så bråttom med att göra saker. Varför? Varför hitta saker som man TROR att man behöver.
    Min andliga sida behöver näring på ett sätt som jag inte kan tillgodose fullt ut själv i yogan. Kunskapen. Hur ska den förmedlas om inte av en lärare? Varje gång jag varit på kurs och kommer hem så häpnar jag över utbudet som sköljs över oss av olika sorters yoga. Olika delar hopsatta av någon kreativ person. Positioner byter namn. Yogan byter namn. Man tar bort sanskritnamnen, namn som har inneboende information i sig. Det är sorgligt. Den urgamla visheten - den som  kommer av långt utövande av den som lär ut. Jo. Jag tror verkligen det. Man kan vara både flexibel och smart. Men det har inget med det andliga i yogan att göra. Egentligen. Hur ska man hitta dit om man inte har någon att fråga?
   Jag har skrivit om det här flera gånger. Men nu känns det extra viktigt. Kanske för att jag får så enormt mycket när går kurs. Varsamheten med sig själv. Jag har utövat yoga i 13 år. De första 6 åren var som en motorcrossbana av önskningar om olika asanas, om att tänka ut vad man kan göra själv, om att vilja göra. Men mest av att inte förstå. Helt enkelt.  Sedan kom skadorna. Insikterna som var svårköpta. Kostade mycket. Jag tror inte jag är ovanlig. Jag tror att jag delar det med många. Varför stå på huvudet? Ärligt - varför varför varför? Och inte något skräp om att se tillvaron upp och ner. Herregud, det är väl bara att sitta och vända huvudet upp och ner om det är det det handlar om? Tänk istället på hur få som kan stå ordentligt. På sina fötter. Sitta ordentligt. Ligga ordentligt. Sova. Äta. Gå på toaletten. Det måste ändå vara det första steget. Varför hoppa på det andra när man inte är redo?
   Min dotter har en vän som gick på yoga och stod på huvudet och skadade nacken. Nej hon blev inte förlamad som tur var. Men det kunde gått så illa. Och hade hon yogat länge? Nej, en termin eller så. Och kunde hennes lärare något om varför de skulle stå på huvudet? Nej uppenbarligen inte! Det verkar som förväxlingen mellan träning och yogautövande blir större och större. Man pratar om att komplettera sin yogaträning med annan träning. Om man vänder lite på det - att utöva sin andlighet - behöver den någon komplettering av någon fysisk träning? Att lära sig de första stegen på yogans stig, skulle de behöva någon sport av någon form? Vad skulle det i så fall vara? I sina vardagsklokheter från yogan i samvaron med andra och sig själv. Nog kan vi väl skilja på vad som är vad, vi som utövar yoga? Eller? Och missförstå mig för all del rätt - jag tycker inte att det är fel med sport. Puh. Behövde få det ur mig. Det vara bara det. Nu är jag hemma igen.

12 kommentarer:

  1. Jag läser och berörs mycket...tack för att du skriver det här... själv var jag ashtangiyogi och jag har skadat mig mycket! Nu är jag rädd för att yoga igen!
    Tack och kram!
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du är nog inte ensam om det. Var inte rädd för att yoga, du får bli ännu mer lyhörd för kroppen och vad du mäktar med.
      Kram!

      Radera
  2. Hej!
    Ibland vet man ju inte hur man ska göra och vem man ska lyssna på. Vad har du för råd? Jag är rädd för att göra illa mig och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill också göra Yoga.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt råd är att du hittar en lärare som du litar på och som verkar kunna det den lär ut. Lycka till!

      Radera
  3. Du får satt ord, förståeliga ord, på sådant jag ofta funderar omkring. Innan kundaliniyogan kom in i mitt liv var jag ofta nånstans där i huvudståendet, men i fel ända liksom. Idag ser jag ju att jag behövde gå den vägen, ävenom en del av mej gärna hade sluppit både ett "vridet knä", en låst höft och lite andra "yogiska stressfakturer". Det som är min yoga idag är inte lika lättförklarat, som den en gång var. Idag är det också jätteviktigt för mej att särskilja på den sanna tradition jag följer och den mix jag ibland leker fram, endera på min egen matta eller i en mer lekfull klass. Blir också allt viktigare att jobba med kärnan, sluta omskriva och förändra. Låta yogan vara det den är. Upplever allt oftare att yogabusinessen håller på att slå knut på sig själv... det goda i det, med tiden, är förhoppningsvis att snart går det tillbaka igen och det ursprungliga återigen får vara det viktiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt långa svar och ja förhoppningsvis blir det så, att den helt enkelt slår knut på sig! Jag har ju en del elever som tröttnat på det ytliga eller flåshurtiga och söker sig vidare in till kärnan. Kram!

      Radera
  4. Det som frågas efter här i tråden är inte lätt att besvara så där antar jag, men ett tips är att träna för en lärare som har en lärare, som har en lärare. Dvs en källa till kunskap som baseras på egna och andras erfarenheter och som har fått tagit tid. Jag har ett par gånger träffat på "yogamästare" som knappt fått fjun på läppen och i några fall så är jag ganska säker på att "certifikaten" är hämtade från nätet, tyvärr.
    Robert K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Robert för dina tankar. Jag tänker ocksåsom så när det gäller lärare. Tror tyvärr att människor köper en dvd och kör på. I bästa fall blir det gymnastik och de skadar inte kroppen i det långa loppet. Eller sinnet!

      Radera
  5. Jag har aldrig yogat till DVD och alltid sökt mig till det meditativa i yogan min kärna och yogans kraft att kunna läka.Det känns som att jag har hittat mycket i den holistiska yogan.Men just nu har jag faktiskt tittat lite på yogobe och kanske det kan vara ett forum att bli lite inspirerad. Jag vet inte.. Men det går aldrig att få det man får i en klass och en lärare som leder.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. För några år sedan blev jag bjuden av en vän på Bikramyoga på ett mycket designstarkt och fascionabelt ställe i storstan. Allt var så vackert där - vattenfall, granit, buddhafigurer. Men yogan där var mekanisk, utan själ. Min första yogatermin var i en tråkig gympasal men läraren mha några ljus, sin lugna röst, sin erfarenhet och pedagogisk förmåga gjorde den till ett litet yogatempel....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va fint du skriver Magdalena! Och det räcker aldrig med ytan. Tack för dina rader!

      Radera