måndag 12 augusti 2013

Vi är oliksidiga

Vi är oliksidiga. Våra kroppsdelar är olika stora på olika sidor. Det vet vi nog alla. Man kan ha ett större bröst på ena sidan, se att näsborren ser annorlunda ut på den ena sidan eller att till exempel en fot är lite större. Vi pratade om det på yogakursen och våra lärare sa - klä av er nakna framför en spegel och se vilken sida som är dominant. Det är information till oss själva. Månen styr den ena och solen den andra sidan, det är därför vi är olika. Jag vet vilken sida som är "större" på mig, det är vänster. Alltså domineras jag av månen, kanske är det därför jag känner av fullmånen så otroligt mycket? Kanske därför jag inte är någon soldyrkare. Eller kanske inte. Kanske drar jag för långa paralleller. Men det är intressant information hursom för oss alla. Vad vi kan ta ställning till i våra liv, utifrån vilken dominans som finns. Hur ar du det med dina sidor? Hatha yoga, själva ordet är sammansatt av Ha tha, sol och måne. Många delar som faller samman i olika mönster och information.

9 kommentarer:

  1. Min höger sida är dominant.
    Blev sjuk i vänster sida. Den kvinnliga sidan...
    Eller har jag fel?
    Har funderat väldigt mycket på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänster är den kvinnliga sidan och även månens sida. Jag förstår att du funderat mycket, jag har också tänkt mycket på de olika sidorna i min kropp. Kanske inte konstigt att man blir sjuk på den sida som inte är dominant? Klart man kan vända och vrida på det hur mycket som helst. Men någon slags information är det. Kram!

      Radera
  2. Intressant. Fast jag blir alldeles konfys. Jag dras med en del "grejer" på vänster sida, men samtidigt är det min högra sida som krånglar mest. Sen är det på höger sida jag har oregelbunden tandrad och mitt hår har typ alltid bad hair day på höger sida! Åh, ja, nej, nu känner jag att här finns gräva ner sig-varning och jämföra i all oändlighet-varning :) Då jag dessutom älskar sol 3 månader i året, men typ nu har nog av den, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det får inte bli för mycket! Det Z sa för att vara korrekt var hur kroppen SER ut. Det andra är funderingar som är högst personliga och icke förankrade i något!

      Radera
  3. Ja detta är intressant,jag har alla mina problem på höger. Precis som Nina så är även mitt håret dåligt på höger och jag gillar solen ett tag sen får det vara bra.

    Ja man vänder och vrider på allt ibland men ändå lite spännande:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Som jag skrev här ovan till Nina, jag har dragit egna slutsatser :) Kram!

      Radera
  4. Har kollat in mina tummar (gjort en meditation där man har fokus på tummarna). Är inte den ena lite större, men har inte funderat ut riktigt hur det ligger till. Känslan säger mig att höger är dominant & alla mina problem brukar vara på vänster sida. Intressant! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen intressant! Men man måste också kunna tolka det hela... :) Kram!

      Radera
  5. spännande! jag har nog också större vänstersida ***

    kramar Lycke

    SvaraRadera