söndag 1 september 2013

Kan

En dag med en tvååring. En dag med skratt, infall och omöjligheter som hela tiden testas. En dag med fniss åt det mesta och modighet som en självklarhet. Och självpeppande. L, mitt lilla barnbarn som bara har en vecka kvar tills hon faktiskt fyller 2 år, hon är en kapsel av livskraft. Hon personifierar det vi andra strävar till, på tusen olika sätt. Hon kastar sig ut i ruschkanan och skriker av förtjusning och den där rushen man får när man vågar - den gör henne oövervinnerlig på ett sätt. Varje gång hon åkt nerför kanan så säger hon - kan. Inget mer. Bara det. Kan. Och allt hon gör under dagen som är nytt för henne och som hon ändå testar och för det mesta klarar av så kommer det där ordet igen - kan!  Glädjen i hela den lilla kroppen. I ögonen. I armarna och benen. I magen och ryggen. Och jag tar det verkligen in i mig. På riktigt. Att säga det till sig själv varje gång man besegrar något eller tar sig vidare. KAN. Det räcker ju. Önskar alla en dag med en liten unge då och då, det är en ynnest. Ju mindre ju klokare på något vis. Tänker också på att vi präglar det mesta innan tre års ålder i vår kropp och våra mönster, fick en dag med en tvååring!

18 kommentarer:

  1. JAA visst kan vi :) Söt liten vän du har :)

    SvaraRadera
  2. Sån ljuvlig liten varelse, eller kapsel ;)
    En kapsel av LIV!
    ♥♥♥

    SvaraRadera
  3. KAN precis som jag tänker just nu!
    <3

    SvaraRadera
  4. Hon måste ha läst din blogg, du KAN ju det mesta!
    Robert K

    SvaraRadera
  5. Minns när min Meja var två år. Gud vad jag njöt av den tiden & när vi tex satt i sandlådan tillsammans. Dom har en sån närvaro de små liven. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har ju en lilltjej hemma så du vet! Kram

      Radera
  6. Underbart! Då vet jag vad som väntar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Allt blir bättre och bättre!

      Radera
  7. jaa! visst är det underbart med deras livsglädje. deras blinda tro och klokhet! jag uppskattar enormt mycket min lilles tillvaro just nu. drygt 2,5..kan mycket själv, undersöker..egenlekar..vist allt han upptäcker..:)

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Ibland glömmer jag bort det för att det är så länge sedan mina barn var små, därför är det så fantastiskt med ett litet barnbarn. Kramar!

      Radera
  8. Så kloka dom är våra små människor.
    vi måste lyssna mer på dom, tänk vad vi har att lära där.
    stor kram fina!!!

    SvaraRadera
  9. fint! så mycket energi!
    kramar

    SvaraRadera