söndag 15 september 2013

Min helg

Den här helgen har varit som balsam. Som mjukgörande invärtes. Som lenhet i mitt trötta system. Älskar hösten. Det är min tid. Men jag har inte smugit in i den, jag har mer störtat in i den. Och fortfarande har det varit varmt. Istället för att längta efter frost och kyla, jo jag gör det ibland, har jag bestämt mig för att stanna fullt ut i det som fortfarande är. Vaknat tidigt men somnat om. Åh hur härligt har det inte varit? Lördag är ofta min yogafria dag eftersom det är Saturnus dag, en bra dag att göra annat på och jag njuter lika mycket av att inte göra en dag, som att göra andra dagar.
   Igår var morgonen fuktig men ändå varm. Gråväder. Gummistövlar och shorts, en bra kombo. Vi bar bort alla trädgårdsmöblerna. Åt lunch på verandan. Sen kom solen. Lite svagt sådär påminnande om sin existens, inget mer. På eftermiddagen stack vi ner till sjön och badade. Så skönt! Så underbart svalkande utan att var kallt. Hela gräsmattan översållad av gula björklöv. Syrénhäcken som börjar skifta till andra färger. Äpplena som är stora och röda. De som fortfarande hänger kvar. Och vi har stannat i det. Jag har varit i det. Kvällen lite fuktig och kyligare, dimman som fortfarande finns i skymning och gryning. Och jag landar. Lite mjukare. I att vara här och nu. Börjar söndagsmorgonen med en stor kopp kaffe med kokosfett och en smoothie. Har gått från gröna drinkar till röda. Mixar avocado med blåbär och hallon. Och ser på en film på förmiddagen. Nästan lite förbjudet när man gör saker på andra tider än man brukar. Går på två-årskalas och ser alla barns enorma utveckling på ett år. Fysiskt. Men mest mognadsmässigt. Små knubbiga armar som kramas. Och jag är i det. Hela vägen. Min helg har varit precis det jag behövde nu. Planeringen inför veckan och annat, den tar jag mig an nu. Och det är också helt ok. Skönt att inte försöka springa ifrån mig själv, skönt att bara stillna ner. Min helg. Hoppas du också haft det skönt.

6 kommentarer:

  1. Låter härligt på alla vis! Kram

    SvaraRadera
  2. Inte springa ifrån mej själv. Så talande. Så sant och viktigt.
    Känner att jag också är mer i nuet denhär hösten, som att den bara fortsätter och fortsätter. Att jag hinner med (fast det är lite bråttom ibland).
    Tack för att du delade med dej av din helg, en mjuk och hjärtevärmande text!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. blir glad av att läsa!
    min helg var också fin. och intensiv. krävande. många timmars meditation och observerande.
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va spännande Sara! Vill veta mer :) Kramar!

      Radera