onsdag 2 oktober 2013

Det icke-perfekta livet

Hösten är magnifik. Löven glänser och solen lyser. Jag är trött. Jag jobbar stundtals för mycket. Logiskt vet jag allt. Men det där pusslet. Den här tillvaron som jag försöker få ihop så att alla aspekter ryms, den haltar ibland. Men ändå. Jag är nöjd trots allt. Jag vet att det sällan blir det där man tänkt. Som att golven är nyskurade samtidigt som trädgården prunkar med väl avvägda höstrabatter. Som att träningen flyter och alla skjortor är strukna. Nej, jag ljuger om jag säger det. Det är ju inte alls så. Men jag har lärt mig att se genom fingrarna när en dammråtta rullar bredvid mitt nattduksbord, när jag har sot på skjortärmarna och även fläckat ned andra saker, när kylskåpet gapar tomt och jag är sugen på sött. Livet är ju helt enkelt så. Det där excelschemat finns bara i datorn. Inte i livet. Och det är också så befriande. När jag är trött innan yogalektionen med nybörjarna och hur vi sedan gapskrattar för att det kan bli så tokigt. När orden inte räcker till och benen inte vill vika sig som de ska i en viss asana, när jag i sista stund igår handlade dessertostar och kaffe till min älskling för att han fyller år idag. Men jag handlar två timmar innan de stänger och det är okay. Jag försöker sjunga med skrovlig röst för min man och han är nöjd. Det är ju helt enkelt så tillvaron ser ut. Det vackra finstämda finns liksom i det ofärdiga, det raspiga och det icke-perfekta. Det är som yogan putsat bort kanterna inombords medan jag tillåter de yttre kanterna att få finnas. Paradoxen. Men som gör det enklare att leva. Skönare. Friare. Det stavas yoga helt enkelt. Jag tror helt enkelt inte på den som bara redovisar framgång och att allt fixas hela tiden. Jag tror på den som vågar visa hela sig. Där alla delar får finnas. Svart och vitt. Och allt det andra. Visst är det skönt när vi inte pressar oss? När vi känner att vi duger trots allt och att den känslan kommer inifrån och visar sig på utsidan. När vi släpper prestationerna, mätningen och jämförelserna. Det är min tes. Det icke-perfekta.

2 kommentarer: