tisdag 5 november 2013

Det är på riktigt nu!

Jag och en forskare har ansökt om pengar för en interventionsstudie gällande yoga och en grupp sjuksköterskestudenter. Vi har skickat in ansökningar till några ställen men jag vet att det är en djungel att få medel och att många ansökningar tar lång tid. Vi har också bildat en forskargrupp på universitetet, eller rättare sagt, jag deltar med henne och två andra forskare. Det är spännande. Det är på riktigt. De här andra forskarna har disputerat inom Chi Gong. Det känns som att vetenskapen och den inre välmåendet gifter sig lite grann med varandra. Och det som deras forskning har visat är att den vårdpersonal som arbetat med mindfullness också får bättre behandlingsresultat. Det vill säga, man mår bättre själv och ger helt enkelt en "bättre" vård. Så mycket att det går att mäta. Jag tycker det är så oerhört spännande. Och att inte bara en yogaform får mätas i Sverige. Medicinsk yoga börjar bli ett etablerat begrepp och där arbetar man framför allt med sjukdomstillstånd om jag har förstått det hela rätt och fått fina resultat. Det som vi vill mäta är om välmåendet, koncentrationen, självbilden och fokus blir förbättrat hos friska människor men som vårdar sjuka. En liten annan infallsvinkel. Det finns internationell forskning på det hela. Tänk om vi får genomföra studier här hemma. Tänk om vi får forskningsmedel! På något sätt ska det gå. Det är på riktigt nu.

8 kommentarer:

  1. Ååh bra där!!! Det låter fantastiskt kära du! och jag älskar också själva den där grejen när vetenskapen kan gå hand i hand med sådant som kallats icke-vetenskapligt! Det låter som en mycket bra och fin stig du tagit in på och jag gratulerar..! en vacker dag gifter jag mig med yoga jag med. jag vet det. men i allafall har jag börjat med meditation. idag behövde jag den men glömde dock (ler) , hehe..hur man får igen det och om den mänskliga faktorn osv..den kloka rösten man fortfarande alltsomoftast glömmer :)

    kramar till dig en tisdag, Lycke

    SvaraRadera
  2. MariaMonikaMorotskalendern5 november 2013 kl. 17:06

    Oerhört intressant, lycka till!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Skulle själv älska att få kombinera forskningen och yogan. Hoppas ni får forskningsmedel!

    SvaraRadera
  4. Vad spännande!! Det är verkligen inte en dag för tidigt att forska om detta. Hoppas det går vägen, håller tummarna!

    SvaraRadera
  5. Jubelhopp på det!
    Håller tummarna ♥

    SvaraRadera
  6. Mer yoga inom vården! Även för vårdpersonalen. Härligt när yogan smyger sig in i alla områden. Kram

    SvaraRadera
  7. Så spännande! Och tack för hejarop, kramar och tummar!

    SvaraRadera