måndag 27 januari 2014

Lite gör mycket

Så vaknar vi trötta och halvsnoriga. Det blir en snäll morgon. Tända ljus. Lite rökelse. Meditation en stund. Sedan ruskar vi på oss och börjar dagen. Ikväll väntar två grupper med yoga och jag ser fram emt det. Det brukar räta upp mig. Såg ett program på tv igår kväll. En journalist med sömnproblem som skrivit spaltmeter om just sömn testade meditation i 8 veckor. Man mätte hans hjärnaktivitet i olika områden före och efter. Och efter bara 8 veckor var områdena i hjärnan som handlar om empati och om vi uppmärksammar glädje före ilska, märkbart förändrade. Forskaren sa att man lite slarvigt skulle kunna säga att journalisten hade gått från att ha varit pessimist till optimist. Och på en så kort tid. Att meditera är inte krångligt. Bara sätt dig själv med ditt andetag. Fokusera där. Sedan finns allt att lära och att förkovra sig. Men tänk ändå att så lite gör så mycket. Och hur mycket alla skulle vinna på den där lilla lilla stunden varje dag. Men som all annan practice är det färskvara. Jag tappar ibland meditaitonen, periodvis är den störst i mitt eget utövande i jämförelse med yogan och ibland tar den liten del. Nu påminner jag mig själv igen att alltid få med mig den varje dag. Någonstans. För lite gör mycket.

Bilden är från min yogastudio www.stillastund.se och tagen av fotograf www.danlindberg.nu

2 kommentarer:

  1. Sannerligen. Lite gör mycket när det kommer till meditation. Jag slutar aldrig förundras över kraften i det lilla. Några fjuttiga minuter om dagen och livet är förändrat. Wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow är rätta uttrycket för det ❤️kram!

      Radera