tisdag 18 mars 2014

Fira

Fira. Jag älskar att fira. Har haft många fester, ordnat många roliga happenings av alla möjliga anledningar. Idag på min födelsedag kan jag känna att det där stora firandet inte är viktigt på det viset. Att få en kaffebricka och ha en lugn fin morgon, det är underbart. Sonen ringer och berättar om ett paket som jag får längre fram. En dotter som var hemma förra veckan gav mig ett för-födelsedagsfirande med sång och paket och det är ju nyss jag hade mitt stora boksläppskalas. Så jag är firad. Fram och tillbaka, hit och dit och det värmer mitt hjärta. Jag gillar nämligen att fira. Både mig och andra. Att få vara huvudperson en liten dag. Att få njuta lite extra och känna att man faktiskt är speciell. Ikväll har jag yoga och så blir det middag hos den andra dottern. Känns som en perfekt planering. Hade en vän som tyckte att man inte hade gjort något speciellt och då skulle man alltså inte fira. Att firandet på något vis var knutet till en prestation. Jag tänker tvärtom. Jag tar alla anledningar till att fira, stort som smått och våra barn är likadana. Firar allt möjligt. Vardagen kan bli så skön med en picknick på vardagsrumsgolvet, en kopp kaffe på sängkanten, utflykter till skogen, parken, vart som helst, gott fika på jobbet. Det behöver inte kosta något mer än själva ansträngningen. Visst är det rätt så skönt att faktiskt fira?

16 kommentarer:

  1. Du har så rätt, det firas alldeles för lite! Jag tycker man kan fira alla möjliga saker, bara för att. Bubbel på en torsdag, bara för att det är torsdag, bakelse på en av ens namnsadagar, ett paket bara för att. Livet blir så mycket roligare då! Och grattis här också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Jag är precis likadan som det du beskriver. Kram och tack!

      Radera
  2. Hipp hipp HURRA på din födelsedag Annika! Du är sannerligen värd att firas. :-)
    Ha en riktig toppendag! <3
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Många rungande hurrarop för dig min vän! Firar di på håll med konfetti, stjärnströssel och prickiga ballonger *+*+*** och visst kan
    man fira närsomhelst. tycker jag med. Idag firar jag att min magsjuka packat ihop och rest sin väg. *** många kramar till
    dig på din dag *+*+***

    ~Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för extra allt! Många kramar och hoppas du är frisk nu och alla barnen!

      Radera
  4. Hipp hipp HURRA på din dag! Stor grattiskram!!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte den största firaren på denna jord :) Alltså i den bemärkelsen att man "borde" och "måste". Nej, jag föredrar det lilla - precis som du skriver om små picnicar, kaffe på altanen eller en spontanmiddag ute. Men att följa nån dammig gammal tradition, som säger att hela släkten ska bjudas när man blir 40 går bort så det ryker om det!
    Kram och grattis, än en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! nä inte så, man gör som man vill :) och tack än en gång. Stor kram!

      Radera
  6. Det är härligt att fira!! Grattis på din dag! Kram <3

    SvaraRadera
  7. Åh, jättestort grattis på födelsedagen!!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. GRATTIS i efterskott! Själv är jag ingen firare alls, vill inte vara huvudperson när det gäller sånt. Vill helst inte alls fira min födelsedag om jag fick bestämma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ändå lite härligt att få vara i centrum, bli sedd och våga bli sedd :) Kram och tack!

      Radera