söndag 22 juni 2014

Jag har tid

Midsommar kom och gick. Kallt men med goda vänner. Regnigt idag men det är nästan skönt.
Vaknade med en öm hals igår, febrig och helt slut. Ont i hela kroppen. Jag låg hela dagen, orkade ingenting. Kraftlös. Men ändå ledig. Så får det vara. Tänker efter. Räknar efter. Och sedan jag gick ned i arbetstid den första september förra året så har jag inte varit sjuk. Mm. Det tål att tänkas på. Jag har haft lite känningar av förkylning, lite trötthet och huvudvärk. Men varje gång har det varit över på en dag när jag vilat. När jag prioriterat mig på det viset. Det är ett kvitto på hur rätt det för mig att göra så. Det betyder att när jag vaknar tidigt och känner att ingen yoga eller meditation är inom synhåll, då låter jag bli det. Läser. Ligger på soffan under en filt. Utanför fönstret står grenarna horisontellt ibland och regnet slår på rutan. Stunden efteråt lyser solen med all kraft den kan uppbåda. Och jag ligger kvar. Blir serverad chiapudding med kokosmjölk och jordgubbar. Tar en stor sked med honung, vet att det har en antibakteriell verkan. Dricker hett citronvatten och lite senare vill jag ha starkt kaffe. Jag har det gott i mitt soffhörn och har inte bestämt om jag ska jobba imorgon eller inte. Det måste helt enkelt min dagsform avgöra. När man är kraftlös för fysisk ansträngning då behövs krafterna till annat. Lite energi krävs allt för att komma i form igen. Jag har tid.

4 kommentarer:

  1. Det låter nästan lite mysigt, att vara en smula sjuk och lyssna på regnet, läsa en bra bok.
    Bra att du tar hand om dig. Krya på dig!
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ka det har det varit. Det brukar räcka att jagvilar en dag eller två nu för tiden ;) kram

      Radera
  2. Det låter bra att ta sig tid och helt rätt beslut att gå ner i arbetstid. Fler borde lyssna på sin kropp och med fler menar jag också mig själv....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Och det är just det som är det svåra... Så lätt att säga vad andra ska göra, svårare när det gäller en själv. Men jag är så glad att jag äntligen prioriterat min hälsa och välmående!

      Radera