onsdag 27 augusti 2014

Den här kostrevolutionen

Idag har jag varit till min tandhygienist. Förr gick jag två gånger om året på grund av tandsten. Nu var det 1 1/2 år sedan jag var där och det var mindre med tandsten! Allt förändrades när jag drog ner ordentligt på kolhydraterna. Jag får alltså mer än hälften så mycket tandsten nu för tiden. Undrar hur det skulle bli med helstrikt LCHF? En stilla reflektion i sammanhanget är ju också att om det kan bli sådana beläggningar på mina tänder som jag trots allt borstar flera gånger om dagen och använder tandstickor och annat till, hur ser det då ut inuti mig? Hur mycket beläggningar blir det på mina organ och det som finns inuti? Min hosta försvann ju efter att jag började med den kost som passar mig så fint. Mina stackars luftrör fick äntligen vila från alla eviga inflammationer. Och nu tänderna. Det är ändå ganska fantastiskt eller hur? Har läst om det på ganska många ställen på nätet, i bloggar och annat att tandstatus brukar förbättras rejält med minimalt med kolhydrater. Jag frågade min tandhygienist om det och hon hade aldrig hört talas om det. Det är också lite anmärkningsvärt, att de som arbetar med vår hälsa på olika sätt,verkar vara de som sist vet något om den här kostrevolutionen som pågår. Eller har jag bara haft otur? Hursom. Jag är helnöjd.

4 kommentarer:

  1. Å jag blir mer och mer nyfiken på detta med kost.
    Min son som är så tragglig i skolan och så nu att vi fått veta att han med nästan all säkerhet är glutenallergiker...
    Att det liksom kan hänga ihop.
    Ska försöka samla tankarna bättre och skriva om det.
    Kram och heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gluten är inte bra för någon tror jag! Kram!

      Radera
  2. Jaha!! Min tandläkare och jag har också reagerat över samma sak, men jag har trott det betydde på tandkrämen. Men kanske inte, då, häftigt!

    SvaraRadera
  3. Javisst är det?! Har läst om en del andra som fått samma förändring.

    SvaraRadera