fredag 5 december 2014

Välfärd

Natten före fullmånenatten och jag är lite trött.  Känner alltid av månen mest precis innan den är full. Skönt yogapass med mina elever igår och det finns kvar som en strimma av glädje i mig. Idag har jag min fredag, min dag. Olika saker som var planerade idag har blivit ändrade. Dagen är helt och hållet min! Vaknar när ljuset glider in och jag får en kopp kaffe av min älskling innan han åker. Ligger där i sängen. Läser tidningen, försöker skumläsa allt som är för tungt och det blir inte så mycket kvar, men ändå.
   Igår kom Friendly Food , mat utan gluten, socker och mjölk av Hanna Göransson i min brevlåda. Jag bläddrar försiktigt och läser faktiskt varje recept. Och inser att det här är ingen pekpinnebok, det här är ingen ät-det-här-för-det-är-det-enda-rätta! Nej det är en bok som talar till glädjen och skapandet i mig. Att bara ha frön och olika mjölsorter utan gluten hemma, så fixar man det mesta. Och ja, det mesta har jag i skåpet. Inte qinuoamjöl eller kokossocker (var köper man det?) men annars så är det bara att köra igång. Varje adventssöndag har jag planerat in fika med vänner och familj, för att jag vill träffas och för att jag vill tända ljus och fika. Ska testa recepten då.
   Sitter här i vår lilla smyg som förr var vår glasveranda. Äter min bovetegröt med hallon, mandlar, pumpafrön och banan. Har ljusen tända. Tänder dem alltid när jag är själv, det förhöjer det mesta.  Ute är det grått och jag väntar på snö och frost. Livet är behagligt. Jag är nöjd. Jag har ingen strävan någonstans just nu. Längtar ingenstans just nu. Det är mitt kvitto på de olika val jag gjort som i stunden inte känts så stora men som i slutänden gör all skillnad. Yoga. Meditation. Välja. Välja bort. Att bo i sig helt och hållet. Att vara nöjd med sitt eget sällskap, även om jag gillar att vara med andra. Att inte ha stress eller panik för något. Att vara glad från djupet utan någon särskild anledning. Välfärd som den stavas för mig.

14 kommentarer:

  1. Åh låter som en spännande och kul bok, blir nyfiken:) Låter som en underbar fredag! Ha en fortsatt fin fredag fina Annika! Stor kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara du! Hoppas du också haft fina dagar.Kram kram

      Radera
  2. Härligt läsning som jag blir glad av! :-)
    Ha en fin fredag och helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Jag vill också boa in mig själv hemma men just nu är vi på högvarv (sålde vår lägenhet häromdagen och om några dagar kör vi igång restaurering). Fast glutenfria recept intresserar mig till max. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, vilka goda nyheter! Klart du inte kan boa in dig innan du har kommit på plats :) Ja glutenfria recept hittar man överallt snart! kram

      Radera
  4. Jag blir rörd på ett härligt sätt när jag läser hos dej idag. Särskilt det du skriver om att boa in sig och inte ha en strävan någonstans. Här och nu. Och att det är de små valen som lett dej hit. Nickar instämmande, tacksamt och ödmjukt. Tänk att livet blev så rikt.
    Och visst är boken bra! På riktigt. Jätteglad att jag snubblade över Hannas blogg och spontanbeställde boken utan att egentligen veta varför. En del saker blir bara rätt, sådär bara :)
    Kram och ha en jättefin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske blev inspirerad hos dig om boken, kom inte ens ihåg att du skrivit om den men eftersom vi verkar ha identiska bokhyllor :) så är det troligast! Ja en del saker är bara helrätt. Kram och tack detsamma!

      Radera
  5. Mailade mitt bibliotek att jag tyckte de borde ta in boken. Två timmar senare fick jag svar: beställd och reserverad till dig! Det kan man kalla service, det! OCh snart får jag också läsa den, vet att Nina också skrivit väl om den. Önskar dig en fin andra adventshelg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppenservice! Jag är dålig på att använda biblioteket, som trots allt var mitt andra hem när jag växte upp :) Önskar dig detsamma. KRam!

      Radera
  6. Det tror jag är hemligheten till lycka.. Att stanna upp och vara nöjd där man är och inte stressa vidare hela. tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag också. Och om jag bara går till mig själv så vet jag att det är så, tidigare var jag alltid på väg till något längre fram. Det är så skönt när man vågar vara i stunden.

      Radera