torsdag 19 februari 2015

Gott nytt generöst och fridfullt år

Ett nytt år inträder idag 19 februari enligt den kinesiska almanackan. The year of the wooden goat. Senast det året inföll så föddes jag. Och om exakt en månad är vårt nästa barnbarn beräknat. Många olika infallsvinklar. Det här året bjuder på många möjligheter. Som vanligt :) Kanske lite mer av löften och välstånd. Om man ska tro vad som skrivs. Lite spännande är det att det här nyåret är lite flytande eftersom det följer månens faser. Kanske kanske har mitt och många andras tillstånd de senaste dagarna hängt ihop med  just månen och att vi träder in i ett helt sprillans nytt år. Vem vet? Det är lite spännande och intressant att läsa om tycker jag.
In 2015, the corresponding element is Wood. Wood by its very nature, is the element associated with all living things, the "spring" or life renewal process. Wood relates to trees which relate to the color green.  The Year of the Wood Sheep (or Goat) is therefore also known as the Year of the Green Sheep (or Goat). What does Wood and Sheep mixed together bring? The Sheep is kind, tender and sympathetic. Sheeps are creative and elegant. Because of their softer side, they are symbolic of peace and harmony. The Year of the Sheep follows a tumultous Year of the Horse, and heralds a more calm atmosphere. Combined with the evergreen and renewal characteristics of Wood, the Sheep's creativity will be unleashed.If last year was the Horse's year to gallop and take off, this year will be the year for contemplating and appreciating what has already been accomplished, to think about bringing goodness to others, to take a deep breath and calmly look at what's ahead. A steady path, generosity, and keeping the peace are this year's mantra.

11 kommentarer:

  1. Gott Nytt År!!!
    Kram
    M

    SvaraRadera
  2. Bara. Tar. Till. Mig. Allt. :)
    Härligt med lite barnafödsel, mer glädje, mer av allt! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Ja en liten människa till att få följa. Kram

      Radera
  3. Åhh flera barnbarn, det är lycka och det nya generösa och fridfulla året tackar jag för♥ KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen! Ett mjukt och fridfullt år för oss alla :) Kram!

      Radera
  4. Gong xi fa cai! Jag är också född i fårets/getens år, men är "earth sheep". Vad härligt med ett barnbarn till! Jag är NÄSTAN lite sugen på ytterligare en bebis men orkar inte med en graviditet till och vad den gör med min kropp. Istället bugar jag i djup tacksamhet över de två fina barn jag faktiskt har fått - en "jordoxe" och en "vattendrake". Om man ska tro den kinesiska zodiaken (vilket man kanske borde, i alla fall om man som jag är halvkines etniskt sett...). Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härligt! Spännande med den kinesiska zodiaken tycker jag. Jag har några fantastiska böcker som verkligen spänner över det här och där jag hittat en del "svar" på funderingar jag haft. Har du läst något Theodora Lau? Har några böcker av henne och de är helt fantastiska! kram

      Radera
    2. Tack för tipset om Theodora Lau! Låter spännande, ska försöka hitta någonting av henne. Kram och trevlig helg!

      Radera
  5. I kväll ska vi fira in det nya året! En dag senare men det gör inget. Getens år ser vi framemot! Ha en bra helg! Kram Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med firande! Ha en fin helg du också!

      Radera