fredag 27 mars 2015

Hur jag gör och ett hushållstips

När jag har pluggat och framför allt när jag skrivit uppsatser så har jag haft en slags ställa-till-rätta-sväng hemma. Jag har haft något slags behov av att fixa i ordning det yttre för att kunna fokusera på det inre. Eller på tänkandet. Jag har nog fungerat så mer eller mindre under hela mitt liv. Att jag liksom cirklar mig in mot mitten innan jag tar tag i det jag ska. Egentligen. Men jag har förlikat mig med det, jag fungerar så och om jag bara följer med så blir det bra. Idag har jag mitt bokslut att sätta tänderna i. Så vad har jag gjort? Yogat. Promenerat. Städat hela huset. Städat i två skåp, som jag har tänkt göra i ett halvår ungefär. Och så sorterat i skafferiet. Jag är nöjd. Som en grande finale så tog jag tag i två avlopp som har varit lite tröga.
Efter att ha fått upp ögonen för att de flesta "rengöringsmedel" till hemmet klassas som miljöfarligt avfall har jag successivt rensat ut. Var på en föreläsning av en av våra professorer i livsmedelshygien och hon förespråkar tre saker som man behöver i hemmet; såpa, bikarbonat och ättika, 24 %. Och jag har följt hennes råd till punkt och pricka med att få bort stoppet:
Häll i en kopp bikarbonat och en kopp salt och sedan en kopp 24 %-ig ättika i långsamt tempo. Vänta 15 minuter och häll sedan på en kopp kokande vatten.
   Ojoj, vilket muller och vilken kemisk skummande brygd det blev. Gjorde proceduren i kökets ena ho och i ett handfat i badrummet. Sedan blev det som ett slurp och det rann hur lätt som helst igenom. Känner mig innovativ trots att det bara är gammal hederlig hushållskunskap. Men mer sånt vill jag ha. Och nu då, tja nu, ska jag ta mig an bokslutet, nu är det slut på att-göra-listan!

6 kommentarer:

  1. Slurp, alltså. Det måste jag testa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Det bar hur enkelt som helst :)

      Radera
  2. Jag gillar hushållskemi! Tänk att vi i så många år trodde att det behövdes dödskalleflaskor och en "doft av sommaräng" för att det skulle bli rent. Nä, hit med bikarbonat och ättika, så kavlar vi upp ärmarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt :) Så skönt att få vettiga fungerande ofarliga alternativ!

      Radera
  3. Det är så häftigt att det faktiskt fungerar. Håller med Nina helt, och usch för propplösare och klorin och såna grejer!

    SvaraRadera