söndag 10 maj 2015

Att följa en lärare

"Yoga om 15 år, vad innebär det tror du? Mer hemmaträning, träning på jobbet? 
- Jag tycker att det är synd att man som elev mer och mer tappar kontakten med yogaläraren. Yoga online ökar och det är stort fokus på att ta mycket bilder på sig själv. Förhoppningsvis har betydelsen av relationen mellan lärare och student vuxit sig starkare igen om 15 år och att fokus då också ligger på att man vill vara med i en community och ser det goda i att vara i en grupp. (min betoning) Det finns jättefina saker med att vara online, men det har gått alldeles för långt, jag har aldrig varit ett fan av olika "challenges" där man ska ställa sig på huvudet utan händer och ta en bild, det är inte det yogan handlar om. Man kan ha det som inspiration men man måste också tänka på att hålla sig skadefri. Jag lägger aldrig upp bilder från min egen yogaträning, det finns ingen i hela världen som har sett min "egen" yoga, och min egen yoga är så långt bort från telefonen och datorn som det bara går, det ska bara  var du och din yoga."
Utdrag ur en intervju med Rachel Yogagirl Brathen ur senaste numret av Yoga för dig.

Det är så intressant att hon tycker det här. Att hon säger så här. Jag kan skriva under på allt det. Samtidigt vet vi hur många följare hon har, hur "hon" uppmanar till att man ska beställa, köpa och prenumerera på olika yogaserier hon har filmats i, eller kurser hon har.  Det finns en stor diskrepans mellan ord och handling. Jag vill inte på något sätt sätta åt henne, jag tror att hon är en toppentjej, men jag tror att när man blir nästintill ett fenomen och har 9 anställda där flera sköter ens sociala kanaler, då tappar man kanske lite av äktheten och kärnan i det som förmedlas. 

Klart är ändå att det hon säger om lärare och elev, det är precis det som jag själv förespråkar och som jag tror på av hela mitt hjärta. Att man behöver en lärare. Man behöver sin lärare. Jag tror också fullt och fast på att man ska hitta en lärare som man tror och litar på, stilen är underordnad.

Att följa en lärare är inget sektartat, det är ett fritt val. Att följa en lärare är att böja huvudet inför någon som kan och vet så mycket mer om det du vill fördjupa dig i. Det är att inse att det man tror är bäst för en själv, inte alltid är det. Det är att stånga sitt huvud mot asanas som är tuffa just för en själv och ta sig igenom mentala hårdnackade motstånd. Det är att ta sig till friden och smärtfriheten och inse massor av saker om dig själv. Det är att via den yttre läraren hitta till sin egen inre lärare. Som min lärare sa på kursen - you have everything there inside you. You don't need to look for it in other places.  Det är att växa och gå vidare och få personliga råd som handlar om just dig, även om alla i rummet gör samma serie. Det är att komma hem helt omtumlad inombords och längta efter att sortera det som du fått och som känns övermäktigt. Fast ändå inte. Om ni förstår? Jag följer min lärare.

10 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag hade en sådan lärare som du har!! Hur hittade du honom?!
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet att jag är lyckligt lottad av att ha honom och Emma, två människor som lever sin yoga.
      Jag hittade till dem via min första yogalärare och för det är jag evigt tacksam. När jag tränade för Zhander första gången, fanns det inget annat jag ville göra. Ingen annan jag vill träna för, mer än någon workshop här och där för andra lärare inom samma tradition. När man hittar rätt då vet man!

      Radera
  2. Ja, det gäller att hitta någon, att hitta rätt. Inte så lätt alltid. Småskrattar lite när jag läser om din "relation" till yogagirl, fortsätt gärna :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet det. Jag har inget emot henne, men hennes budskap ibland :) Vem det nu är som skriver dem! Haha. Kram

      Radera
  3. <3 ...och jag är glad att jag hittade dig... Lite smidigare att ha någon på nära håll, i alla fall där jag just nu befinner mig i livet. Snart ett år sedan jag var på min första lektion hos dig - och så mycket som har hänt med mig sedan dess! Du fick mig att inse vikten av att vara mjuk, men samtidigt stark. Inombords. Inuti. Mer generös mot mig själv och andra. Just nu - vill jag ha mer yoga i mitt liv. Går lite i perioder. Men just nu är yogan det jag längtar efter, varje dag. En morgon utan yoga är ingen riktig morgon - behöver den för min balans... Kramisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Josefine, vad glad jag blir över det du skriver. Det är ju precis det här som jag vill att människor ska hitta. Kram kram

      Radera
  4. Så sant. Så rakt. Så ärligt. Så viktigt.
    Jag vet inte vad jag kan skriva och tillägga, jag är bara med dej här.
    Har ju själv inte någon lärare på det sätt du har, men den jag följer är ju Yogi Bhajan och hans kundaliniväg, sen de lärare som förmedlar hans kunskap är mina lärare. Som en kedja av lärare, där jag såklart står mina lärare från utbildningen närmast.
    Kram och Sat Nam, Annika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram och Sat Nam och alla hittar sin lärare på sitt sätt tänker jag. Zhander är ju en elev till Iyengar som var en elev till Krishnamacharya. Tänker jag.

      Radera