onsdag 17 juni 2015

Komiskt stel

Under semestern och efter den har min kropp varit stelare än någonsin. För mig är det så att jag stelnar när jag badar i salt hav. Och solar i varm sol. Visst låter det motsägelsefullt? Likafullt är det så jag fungerar. Och inte bara jag. Jag kan bli lite fnissig när jag läser om alla dessa yogaresor där man ska trycka in lite semester, lite yoga och lite annat också. Varför vill vi ha allt samtidigt? Har vi svårt att välja? Jag vet inte. Jag vet att jag inte kan göra så själv. Jag gör antingen eller. Kanske låter både konstigt och tråkigt för dig men jag vet bara att min kropp påverkas så mycket av klimatet och av värmen. Och ja, vi är ju individuella där också, så hur vi blir påverkade det är olika. Men det är klart att vi blir påverkade av det vi äter men också av hur det ser ut runtom oss. Låter kanske banalt i dina ögon, men för mig har det varit lite av en aha-upplevelse. Första gången var när jag var i Kroatien på yogakurs sommaren 2013. Jag blev så otroligt stel och fick rådet att låta bli att bada i havet. Först kändes det hårt, men jag kan inte åka på kurs för att lära mig saker och sedan välja bort det som inte passar mig för att det känns obekvämt. Jag mjuknade direkt jag lät bli havsbaden.
   Nu var jag inte på kurs utan semester och vi gjorde vår yoga i början av veckan, men sedan tog stelheten över. Vi blev nästan komiskt stela och jag insåg att det var havet och solen. Men en liten semester måste man få ha. Nu när jag är hemma igen och gör min yoga två gånger om dagen så inser jag att stelheten fortfarande sitter i. Jag har svårigheter att få till padmasana, något som aldrig tidigare varit svårt för mig. Och en hel del av de små "serier", vinyasor som jag gör  i min morgonyoga där är just padmasana grunden. Bara att jobba på. Och jag gör det. Faktiskt så längtar jag till min yoga varje morgon och kväll. Det är underbart. Trots stelheten så vill jag dit. Yogar du på din semester? Har du känt av någon stelhet som jag beskriver?

Bilden är jag i padmasana, tagen av  Dan Lindberg

10 kommentarer:

  1. Jag har nog aldrig kopplat min stelhet till det du säger, men när jag tänker efter har jag varit väldigt stel när jag varit på semester i Thailand och samtidigt yogat! Tack för att du öppnade mina ögon...
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att många sätter just det i samband med stelheten. Tack själv!

      Radera
  2. Jag har nog inte upplevt att jag blir stelare av sol och värme, snarare tvärtom i mitt fall. Däremot påverkas jag mer och mer av solens strålar. Efter en dag i solen blir jag (numera) väldigt lättretlig, frånvarande och mår faktiskt ganska dåligt. Det känns trist för jag är ju en sådan människa som älskar att sola. Så svaret är väl egentligen att en yogapraktik inte riktigt går ihop med solen... på det där vackra vis som det framställs i alla strandbilder. ;-) Åtminstone inte för mig.
    Vad gäller saltvatten vågar jag inte uttala mig för det har jag inte kommit mig för att upptäcka ännu. Jag får återkomma efter sommaren, om det mot förmodan blir någon riktig sådan i år. Men jag hoppas och hoppas för jag längtar efter att få upprepa förra sommarens turer till Hönö, där även Lilleman fann sin grej och höll sig lugn därtill.

    Önskar dig en fin midsommar! :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det var solens strålar jag pratar om, inte själva värmen, om du förstår hur jag menar? Nej, yogapractice hänger inte ihop med solandet, strandbilderna har inget med yoga att göra, om du frågar mig :)
      Önskar dig en fin midsommar också och allt vänder, det tar bara lite tid ibland! kram

      Radera
  3. Det har jag aldrig reflekterat över, gillar inte att bada så mycket längre om det inte är badkar, är nog mer som Carina som mår dåligt av solen. Har heller aldrig tänkt så kring yogaresor, kanske därför jag inte lockats av någon (än). Jag längtar också efter sommarens dagliga yoga men tycker det kan vara svårt att få till på semestern med familjen i ett hotellrum. Har heller aldrig lockats av att yoga i solen dom en del gillar. Fin du är i håret, förresten! Glad midsommar önskar jag med, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir trixigt när man är i ett rum med hela familjen, ibland får man helt enkelt låta bli eller göra lite grann, men det är ju inte så ofta det är så egentligen. Om du kollar på yogan från Indien, så skulle de aldrig drömma om att ställa sig i gassande sol för att utöva sin yoga. I soluppgången eller solnedgången är något annat.
      Tack, haha, ja jag blev så nöjd, var tvungen att dela med mig! Kram och tack, önskar dig också en finfin midsommar!

      Radera
  4. Hela min kropp reagerar på värmen. På ett bra sätt.
    Trycket i mina leder släpper då och jag blir oftast helt smärtfri, bara det gör att jag kan röra mig bättre. Så jag har aldrig tänkt på om saltvatten påverkar kroppen då.
    Men jag vet andra som blir påverkade av det.
    Det är lite häftigt hur olika vi reagerar på saker som salt.
    Något som vi ser som så naturligt.

    Yogan...just nu gör jag "bara" min morgonyoga. Den är inte så lång och jag saknar det. Flytten av kontoret och att hitta mina rutiner i pendlandet har tagit lite tid.
    Så jag längtar efter min yogagrupp som är ikväll.

    Och tack! För din fina kommentar! Tänk att jag var tvungen att bli arg på mig själv för att släppa fram skrivarångan igen...
    Kram!

    Ps! Du är så fin i din nya frisyr, ser så " sommar, här kommer jag" ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja värme kan verkligen göra gott, men inte att vara i stekhet sol, egentligen. Ja jag blir t ex mycket stelare än min man av saltvatten, men han kände av det den här gången också. Handlar förmodligen om exakt var man är, hur salt havet är osv.
      Ibland tar det en stund innan man hittar tillbaka till sin yoga, skönt att du har din grupp ikväll.
      Tack, vilken skön kommentar om mitt hår :) Ja jag känner nog precis så! Kram kram

      Radera
  5. Jag är stel när jag suttit för mycket. På sommaren lever jag upp och yogar på och badar...fast solar allt mindre. Trodde att jag inte behöver det. Det räcker liksom med hundpromenader för att jag ska bli brun...hahaha! Bortskämda jag. Just nu är jag stel...fast jag lyckas inte få till det med yogan...kan vara det tänker jag. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att alla blir stelare av att sitta i stolar. Sitta på huk är något annat :) Jag tänker inte på det här med att bli brun längre, vill bara inte bli bränd, och visst är det skönt med lite färg så man inte är likblek, men den där solbrännan jag kämpade för som ung, den känns väldigt passerad! Jag tror också att kall mat gör oss stelare, för att inte tala om glass! Kramar

      Radera